Prieš kurį laiką,
per vieną iš mano seminarų, prie manęs priėjo nusiminusi moteris.
Ji pietavo kartu su
kitais seminaro dalyviais, ir pokalbio eigoje buvo paliestas pasitikėjimo
klausimas. Ji prisipažino grupei, kas patiria sunkumų dėl pasitikėjimo kitais
žmonėmis, ir jos nauji draugai čia pat jai ėmė siūlyti įvairius pagalbos būdus.
Vienas iš jų
pasiūlė afirmaciją : „Aš visiškai pasitikiu Visata". Kitas – vizualizaciją,
kurioje ji turi įsivaizduoti save gėlės žiedu, visiškai išsiskleidusiu
pasauliui. Trečias pasiūlė už pusę kainos atlikti gydymo seansą. Visi už stalo
sutiko, kad jei ji turės pakankamai pasitikėjimo, tai Visata jai atsilieps
tokiu pat būdu.
Kitaip sakant, ji
turi visais pasitikėti, ir tuomet
pasaulis jos atžvilgiu pagal nuopelnus jai atlieps. Ta moteris, būdama
dar naujokė grupėje, pakilo nuo stalo labai sujaudinta. Ji susirado mane
koridoriuje pertraukos tarp sesijų metu ir paklausė, ar gali ji kai kuo su
manimi pasidalinti.
„Kaip jūs manote" –
paklausė ji: „Ar aš galiu pasitikėti Visata?"
„Pasitikėti Visata
ką darant?" – aš paklausiau.
Ji sumirksėjo ir
pratęsė savo mintį: „Jie sako, kad aš turiu daugiau tikėti".
„Kuo tikėti?" –
paklausiau aš.
„Visais".
„Nesąmonė" –
atsakiau jai.
Ji vėl sumirksėjo,
ir lengva šypsena šmėstelėjo jos veide.
„Pasakykite man" –
paklausiau: „Kam jūsų gyvenime dabar jums sunku patikėti?"
„Mano draugui" –
nesusimastydama ji atsakė.
„O ką jis padarė?"
„Na, jis sako, kad
mane myli, bet jau du kartus mane apgavo, ir aš nežinau, ar galiu jam
patikėti".
„Kaip tu jauteisi,
kai supratai, kad jis tave apgaudinėja?" – paklausiau aš.
„Tai žeidžia, tai
skaudu".
„Aš manau, kad jūsų natūrali giluminė išmintis
sako jums, jog būtina nubrėžti ribas, kad save apsaugoti."
„Bet ar tai dvasinga?"
– rimtai susirūpinusi paklausė ji.
Kaip
psichoterapeutas aš jau kurį laiką pastebiu, kad yra daug dalykų iš Naujojo
Amžiaus judėjimo, kurie yra nefunkcionalūs. Turiu draugą – inžinierių, kuris tą
vadina Naujojo Amžiaus nesąmonėm. Jos panašios į tuos mažus užkandžius, kuriuos
duoda vakarėliuose. Jie kažkuriam laikui užpildo skrandį, bet neturi jokių
kalorijų. Aš manau, kad viena iš tokių madingų nesąmonių dabar yra tvirtinimas,
kad žmogus turi paleisti savo kontrolę ir būti visiškai atviru. Kaip psichoterapeutas
aš laikau šią idėją potencialiai pavojinga, ir štai kodėl. Mūsų asmenybė turi
daug lygių. Viename iš jų, transpersonaliniame, mes – tai dvasia, neapribota
nei laiko, nei erdvės. Bet kitame – mes žinduoliai, tokie pat, kaip šunys,
katės, banginiai, delfinai arba beždžionės. Šiame lygyje mes – biologinės
būtybės. Ir mūsų psichologinė sveikata priklauso nuo balanso tarp
transpersonalinių (esančių už laiko ribų) mūsų „Aš" aspektų ir mūsų asmenybės
aspektų (apribotų laike). Biologiniame lygyje mūsų kūno išmintis aiškiai
supranta apribojimų būtinybę. Kiekviena ląstelė turi sieneles, ribojančias ją
nuo pasaulio. Bet kuri ląstelė, praradusi kontrolę, labai greitai žūsta.
Ląstelės sienelės nustato ribas, leidžiančias vykti ir egzistuoti vidiniams
ląstelės procesams. Jos taip pat sulaiko už ląstelės ribų tokius toksinius
grobikus, kaip virusai, bakterijos ir kitus biocheminius demonus.
Kur čia prasmė?
Tame, kad be sienų nėra gyvenimo.
Tačiau ląstelių
sienelėse taip pat yra būtini langai į supantį pasaulį. Tai saugomi portalai,
bet jeigu ląstelė jaučia, kad lankytojas atneš jai naudą, ji atveria
molekulines duris. Jeigu lankytojas nuodingas – durys lieka uždarytos. Prie
naudingų lankytojų priklauso deguonis ir maitinančios medžiagos. Be šių
„gyvybės pasiuntinių" ląstelė galų gale numiršta. Mūsų gyvo kūno gyvenimo tąsa
priklauso nuo balanso tarp apribojimų ir atvirumo.
Kitaip sakant,
ląstelių lygyje mūsų biologija turi intuityvią išmintį atskirti, kas mums
kenkia, o kas gerina gyvenimą. Biologinės sistemos apriboja tai, kas joms
kenksminga, ir tuo pačiu atsiveria tam, kas gerina gyvenimą.
Psichologijos
srityje teisingi tie patys principai. Vienos situacijos ir žmonės gerina mūsų
gyvenimą, o kitos kenksmingos. Psichologinė užduotis mentalinės ir dvasinės sveikatos
palaikymui yra įžvelgimas tų žmonių, kurie mums kenksmingi, ir tų, kurie
palaikantys. Gaila, tuo metu, kai mūsų kūnas natūraliai sukuria sveikas ribas,
mes turime mokytis, kokiu būdu sukurti mentalines ir emocines ribas tarp savęs
ir supančio pasaulio. Daugelis iš mūsų, išaugusių nesėkmingose šeimose, niekada
nesuformavo įgūdžių nustatyti gailestingumo ribas.
Ką aš turiu
omenyje, kalbėdamas apie gailestingumo ribas? Tam, kad tą paaiškinčiau, aš
manau, reikia aptarti sąvokas „vertinimas" ir „atpažinimas". Tai ne vienas ir
tas pats. Ir tai nukreipia mus į tą klausimą, kuris nuskambėjo pradžioje: „Ar
dvasinga nustatyti ribas?"
Paprastai sakant,
„atpažinimas"- tai akivaizdžios situacijos tiesos nustatymas, tuo metu
„vertinimas" – tai situacijos įvertinimas sąvokų „gerai" ir „blogai" atžvilgiu.
Pavyzdžiui, sugrįžkime prie jaunos moters ir jos problemomis su draugu. Jo
veiksmai ją žeidžia, arba, galima pasakyti, ji leidžia sau kentėti nuo jo
veiksmų.
Tai, ką jis padarė
jau du kartus, ir, galbūt, vėl padarys, yra atpažinimas. Tai logika, paprasta
logika. Šis atpažinimas – akivaizdžios tiesos atskyrimas nuo nesąmonės. Čia
nėra vertinimo, tik stebėjimas. Ji tiesiog stebi jo elgesį, ir nereikia būti
mokslų daktaru, kad padarytume išvadą, kad jis gali padaryti ( ir tikėtina, kad
padarys) tai ir vėl. Jeigu ji nori išvengti pakartotinės žaizdos, jei geriau
nustatyti emocines ribas ir neprisirišti prie jo. Tai atpažinimas veiksme.
Vertinimas nuo to
skiriasi. Jeigu ji, pavyzdžiui, nuspręstų, kad jis „tingus ir nieko nevertas
išsigimėlis", ji duotų įvertinimą. Atskyrimas savo prigimtimi neutralus. Jis
neturi emocinės įkrovos. Tai tiesiog mentalinis realybės suvokimas. Čia nėra
kaltinimų ar vertinimų, tik stebėjimas.
Gailestingumo ribų
nustatymas pirmiausia reikalauja tokio atpažįstančio žvilgsnio į situaciją.
Būtina aiškiai pamatyti situaciją, nebandant jos romantizuoti ir nebandant
įsivaizduoti taip, kaip nėra. Jei situacija jums nesveika, jūs iš jos
pasitraukiate.
Pasitraukimo iš
situacijos metu jūs priešinatės pagundai ją ar žmogų vertinti sąvokomis „gerai"
ar „blogai". Net jei jūs nesuprantate jo ar jos elgesio motyvų, ir net jei
situacija skaudžiai jus užgauna, jūs duodate sau ir „įžeidėjui" dovaną –
galimybę pamatyti, kokia yra ta aiški riba, iki to laiko, kol jis vėl
nepasikėsins į jus.
Man patinka vienos
pietietės senutės pasakymas mano draugui: „Jūsų teisės baigiasi ten, kur
prasideda mano nosis". Koks puikus, tiesus ir pragmatiškas tvirtinimas.
Psichologinė
užduotis, duodama kiekvienam iš mūsų, yra atpažinimas to, kas yra mums sveika,
o kas ne. Psichologinė branda reikalauja
iš mūsų savarankiškų veiksmų savęs atskyrimui nuo to, kas atneša mums žalą.
Kaip mes atskiriame save nuo to, kas mums žalinga, didele dalimi yra asmeninio
stiliaus klausimas, negu kas nors kita. Kaip dainuojama vienoje iš Polo Saimono
dainų „Penkiasdešimt būdų palikti mylimąjį", yra daugybė būdų atsiskirti nuo
toksinės situacijos ar žmogaus.
Iš tų mūsų, kurie
stengiasi veikti sąmoningiau ir, galbūt, dvasingiau, taip pat reikalaujamas ir
gailestingumas. Bet gailestingumas nereiškia savęs pavertimu „kilimėliu" tiems,
kurie po jį vaikščios. Gailestingumas greičiau reiškia sukūrimą savyje
mentalinės ir emocinės erdvės, leidžiančios kitiems žmonėms pasilikti savimi,
netgi jei jūs jų nesuprantate arba jie su jumis nesutinka. Tačiau
gailestingumas nereiškia, kad mes leidžiame kitiems žmonės įsiveržti į savo
emocinę erdvę. Tai jau pavaldumas, nuolankumas, kas visai nėra tas pats. Augant
mūsų psichologinei ir dvasinei jėgai, mes galime aptikti, kad mums tapo
nepatogu su tam tikrais žmonėmis arba tam tikrose situacijose. Tai, kas
anksčiau mus maitino, arba bent jau atrodė neutralu, dabar suvokiama kaip
toksiška. Kartais tai vyksta su šeimos nariais, sutuoktiniais arba draugais. Aš
pastebiu, kad šis reiškinys daugeliui iš mūsų stiprėja. Galbūt tai susiję su
laiko greitėjimu, kai, atrodo, daugiau dalykų įvyksta per mažesnį laiko tarpą.
Galbūt, tai tiesiog kaina, kurią tenka mokėti už savo evoliuciją. Kai mes
peržengiame vidinę ribą nuo instinktyvumo į sąmoningumą (pasakyčiau pusiau
sąmoningumą, norėdamas pasakyti tiksliai), mes aptinkame, kad atribojame save
nuo buvusių tarpusavio santykių. Tai gali sukelti didelių problemų, jeigu ne
daugiau. Tiems iš jūsų, kas susiduria su
šia dilema, aš siūlau Baltojo Debesies Kelią. Baltojo Debesies Kelio esmė yra
tokia, kad pažiūrėti į visus daiktus ir visas situacijas iš esmės kaip tarsi
nerealias. Tai, kas dabar atrodo labai realu, po akimirkos tampa tik atmintimi.
Akivaizdus daiktų patvarumas ir situacijos sunkumas – tai tik miražas,
iliuzija. Budistai tą vadina „sansara". Ir mes pajuntame jos jėgą todėl, kad
įsikūniję. Iš šio taško žiūrint, gyvenimo menas yra tame, kad gyventume ir
džiaugtumės, nepakliūdami į iliuzijos pinkles.
Kai klientai
įstringa tarpasmeniniuose konfliktuose, aš kartais siūlau jiems vaizduotėje
persikelti šimtą metų į ateitį ir iš ten apžvelgti šią situaciją. Daugeliu
atvejų kaltinimai išnyksta. Priešiškumas užleidžia vietą praeinamumo suvokimui.
Kodėl, klausia išmintis, mes turime grimzti į tai, kas taip nereikšminga
plačiau pažiūrėjus? Sansaros karalystėje nieko nėra pastovaus. Viskas praeina,
kaip balti debesys. Suvokę šią tiesą, mes suprantame, kad mes visi, taip
sakant, viename laive. Sansaros laive, arba iliuzijos.
Gali atrodyti, kad
šiuo momentu kažkas „paėmė viršų", bet tai teisinga tik vienu požiūriu. Mes
visi kenčiame, tiek nugalėtojai, tiek nugalėtieji, nes mes visi uždaryti laike
ir erdvėje. Taip pat mes laisvi ir atviri, nes kažkokia mūsų dalis yra neribota
tyra sąmonė ir spindinti šviesa. Mes galime betarpiškai patirti šią tyrą sąmonę
ir spindinčią šviesą, bet ji, kaip bebūtų, čia yra kaip tyras dangus,
užtrauktas debesimis. Mūsų užtemimo debesys, mintys, jausmai ir elgesio
modeliai, kurie mus laiko sansaros apribojimų netiesoje, ateina ir nueina kaip
debesys. Bet tyras dangus visada ten.
Dvasine užduotimi
tiems iš mūsų, kurie nori gyventi dideliame gailestingume, nepriklausomai nuo
kilmės ir tradicijos, kuria mes sekame, yra patekti į tą mūsų pačių lygį. Į
švaraus proto ir neribotos šviesos vietą. Nes tokio patekimo dovana yra
betarpiškas žinojimas visa ko sąlyginumo. Mes galime leisti sau su
gailestingumu žiūrėti į save ir kitus, nes suprantame, kad dalykai ne tokie,
kaip atrodo. Gailestingumo ribų nustatymo aktas eina iš mūsų švytinčios
neribotos prigimties.
Nors tam tikra
situacija ir žmogus gali mus „sužeisti", iš transpersonalinio požiūrio taško
visa tai panašu į debesis, gyvus ir realius tuo momentu ir išnykstančius
sekančiu. Ši platuma suteikia mums galimybę leisti kitiems būti tokiais, kaip
jie yra, be vertinimų, barnių ir keršto paieškų.
Sugrįžtant prie
anksčiau minimos moters, jos gailestingumo ribų nustatymui reikia jai pasakyti
jam tris dalykus: pirma, kad remiantis jo elgesiu praeityje, ji priėjo išvados,
kad negali juo pasitikėti; antra, kad ji jį palieka, ir, trečia, kad ji nelaiko
ant jo pykčio. Ji toliau eina savo keliu, o jis – savo.
Iš visko, kas
pasakyta aukščiau, dar neseka, kad mums nekyla noras vertinti, kaltinti ar
smerkti, ypač kai kiti sukelia mums skausmą. Bet dvasinė disciplina,
reikalaujanti iš mūsų nepataikauti tokioms mintims, jausmams ir fantazijoms,
yra labai galinga nijama ((sanskritas) Apribojimas. Susilaikymas. Taisyklės.
Savęs tobulinimo praktika). Nijama, kaip bandymas nepakenkti nei sau, nei
kitiems, sustiprina tiek dvasią, tiek ir asmeninę valią. Be tarpasmeninės
įtampos sumažinimo, gailestingumo ribų nustatymas pateikia mums realų mūsų
pačių psichologijos vaizdą.
Aš čia turiu
omenyje, kad kai kuriems iš mūsų gali būti tikra problema leisti kažkam,
vienaip ar kitaip atnešusiems mums žalą, „nutrūkti nuo kabliuko" . Bet tas, kam
reikia leisti „nutrūkti nuo kabliuko" – tai mes patys, nes keršto troškimas ar
keršijimas kitam – tai emociniai ir dvasiniai nuodai.
Tokiu būdu,
anksčiau minėtai moteriai aš pasakyčiau šitaip. Ribų nustatymas tarp savęs ir
kažko kito gali būti dvasingumo aktas. Būdas, kuriuo tai realizuojama, daro šį
aktą „dvasingu" arba ne. Jeigu „dvasinis gyvenimas" – tai bandymas gyventi
suvokiant gyvenimo šventumą, tai gailestingumo ribų nustatymas – tai iš esmės
įdvasintas aktas. Atitinkamų ribų nustatymas būtinas bet kokiai biologinei
gyvybei. Tai netgi būtina mentalinės ir emocinės sveikatos sąlyga, ir, drįstu
tvirtinti, kad „dvasinio gyvenimo" taip pat.
Pasakyti „ne" sau
arba kitam kartais gali būti pačiu didvyriškiausiu veiksmu, kurį tik galima
įsivaizduoti. Ir kartais „ne" kažkam gali būti pačia didžiausia meilės (t.y.
rūpesčio) išraiška, negu „taip".
Yra dar vienas
punktas dėl ribų nustatymo – nepriklausomybė. Suradimas savo tiesos ir veiksmų,
nepriklausomai nuo to, kaip gali reaguoti kiti – tai asmeninio suvereniteto
požymis. Toks veiksmas reikalauja sugebėjimo sukurti ir išlaikyti ribas. Ryšium
su tuo aš prisimenu vieną istoriją.
Vieną nuostabią
dieną nemirtingasis jogas Babadži meditavo miške Himalajuose rate su savo
mokiniais. Ten juos aptiko kažkoks žmogus, ir pažinęs didįjį jogą, paprašė
priimti į mokinius.
Babadži atsakė jam
ir paprašė jį pasišalinti. Vietoj to šis žmogus sekė paskui grupę, kur tik ji
ėjo. Galų gale, Babadži metė į jį akmenį ir įsakė jam išsinešdinti. Žmogus,
praradęs protą, pasakė Babadži, kad jeigu jis, didysis jogas, nepriims jo į
mokinius, jis šoks nuo artimiausios uolos. Babadži ramiai jam atsakė, kad jam
vis tiek, ką žmogus padarys. Po šių žodžių žmogus šoko nuo uolos ir užsimušė
negyvai.
Babadži nusileido
nuo kalno ir atgaivino žmogų. Išnykus didžiulei neigiamai karmai, žmogus gavo
galimybę tapti mokiniu.
Guru, kaip žinoma,
ūmūs. Jie vadovaujasi impulsais, kuriuos mums net sunku įsivaizduoti. Bet kokiu
atveju – tai istorija apie dvasines ribas. Tikiuosi, niekam iš mūsų kelionėje į
dvasines vertybes neteks šokti nuo skardžio, bet mums visiems, be abejonės, bus
būtina kartas nuo karto nustatyti ribas.
Tegul kiekvienas iš
mūsų suranda patį gailestingiausią būdą ribų nustatymui. Ir tegul kiekvienas iš
mūsų suranda stiprybės pasakyti „taip", kai jis turi omenyje „taip", ir „ne",
kai jis turi omenyje „ne". Išvertė: Eugenija
|