Požiūris į autorių labiau
kaip transliatorių nei kūrėją tiek pat senas, kiek ir pati raštija. Ilgus
amžius apreikštieji tekstai išliko religijų bei filosofijų pamatu, tačiau užėmė
išskirtinę vietą, radikaliai atskirtą nuo interpretacinių, poleminių ar tuo
labiau asmeninės kūrybos darbų.
Kaip teigia patys čenelingo atstovai, tai - žinių
gavimas iš vidaus, kuris gali būt suvokiamas kaip vidinis balsas, gilus ryšys
su tikruoju savimi, o gal net astraline visatos biblioteka. Kitaip tariant, tai
- informacijos spinduliavimo-priėmimo būdas, kuris elektroninės
"antgamtiškos" medijos laikais gali tapti vis labiau suprantamas, o
tuo pat metu, yra senas, kaip žemė pažinimo procesas.
Platesne prasme, čenelingo šalininkai teigia, kad
įvairaus lygio "perdavimo" būdais, mus pasiekė dauguma dvasinių
mokymų, visa, kas buvo bet kada nuleista iš aukščiau. Daugelių religijų
terminologijoje ir visuotinai tai žinoma apreiškimo vardu. Nuo pat seniausių
pasaulio raštijos paminklų - Vedų, kurių pirminė, gryniausioji dalis, pagal
tradiciją laikoma "apreikštąja" (sanskr. śruti - "tai, kas
išgirsta"). Kaip pažymi profesorius Audrius Beinorius "Upanišadų" lietuviškojo vertimo įvade, "pasak pačių vedų dainių,
išminčių, regėtojų, jų giesmės, kitados sudariusios vieną dangiškąją
"Adivedą", esančios amžinos, ne žmonių sukurtos, bet vidiniu dvasiniu
regėjimu patirtos iš aukščiau".
Indijos išminčiai tvirtina, kad Vedos atėjo išvien su
Žemės sukūrimu, kaip paties gyvenimo "garso takelis", arba savotiška
"pasaulio naudojimosi instrukcija". Tuo pačiu, Naujajame bei Senajam
Testamente įamžinti apreiškimai yra be abejonės žinomiausi, labiausiai gerbiami
ir nereikalaujantys papildomų patvirtinimų.
Kaip taisyklė, apreiškimas būdingas dieviško lygio
būtybėms, mitiniams išminčiams ar išrinktiesiems žmonėms, pripažintiems vienos
ar kitos religinės tradicijos ir istoriškai patvirtintiems. Tačiau prašvitusių
asmenybių, turinčių apreiškimo dovaną buvo, o ir šiais laikais yra daug
daugiau. Nemaža problema išlieka tiek ankstesnių apreiškimų, tiek šių dienų
čenelingo tikrumo, teisingumo bei kokybės kriterijai. Kaip atskirti, kurie iš
jų tik teigia, kad esą apdovanoti čenelingu, o kurie iš tikrųjų gali turėti
ryšį su subtilesniu pasauliu, egzistuojančių atskirai nuo "kanalo"
sąmonės? Ši užduotis, aktuali ir patiems čenelingo praktikams, iššaukia dar
žiupsnį papildomų klausimų ir galiausiai skatina "perkratyti" visus
išankstinius nusiteikimus bei įsitikinimus. Panašiai, kaip Carlos Castanedos knygų serijos leidėjai siūlo pasirinkti, kaip pasitikti jose aprašytus
pasakojimus, - arba tai autoriaus genialus vaizduotės polėkis, arba jo
užregistruotų, tikrai esančių meistrų išmintis bei... genialus vaizduotės
polėkis. Be to, galima manyti ir taip, kad vaizduotės polėkis yra svarbia
išminties dalimi.
Gal tik ketinimas yra tai, ką įmanoma pasitelkti, o iš
tikrųjų sukurt kažką naujo bergždžia, - viskas tiesiog ateina, kaip
nenuilstamai besimainanti tvėrimo tąsa, kuria galima tikėtis tik geriau ar
blogiau atspindėti bei užfiksuoti.
Tai pat, gali susidaryti įspūdis, kad čenelingas gali
būti vertinga kūrybinių galių atvėrimo bei išplėtimo priemone visiems gyvenimo
atvejams. Galima semtis žinių iš aukščiausių substancijų, šviestis, ar būt
apdovanotais išmintimi, atradimais, meninėmis idėjomis, filosofiniais
pastebėjimais ar poezijos eilutėmis - visa tai ima priminti įsijungimą į
neaprėpiamas duomenų bazių platybes. O gal internetas ir buvo sukurtas bandant
pamėgdžioti amžinąją visatos duomenų bazę?
Tačiau čenelingas - labiau asmeninis fenomenas,
siauresne prasme tai - išvystytas vidinis balsas, kurį kiekvienas yra girdėjęs
vienokia ar kitokia forma. O aktyvesnėje praktikoje - visiems pasiekiamas būdas
realizuoti pastovų sąmoningą ryšį su įkvėpimo bei vidinio pažinimo šaltiniu,
atgaivinimas senai primirštų savybių, kurias žmogiškoji būtybė turi natūraliai.
Bet kokios gi šios praktikos formos? Kaip veikia mūsų
vidinis balsas, rodos, kiekvienas galime patirti, ar net įsivaizduoti
perdavimą, panašų į telepatinį pranešimą, atskirą nuo mūsų įprastinės mąstymo
tėkmės. Tipišku čenelingo būdu laikomas kalbėjimas esant transe, kai adeptas
patenka į išskirtinę sąmonės būseną ir, dažnai lyg nesavu balsu, praneša
dalykus, perduodamus iš kasdieninėje tikrovėje nepasiekiamų šaltinių. Kai kurių
Rytų šalių tradicijose ir senosiose šamanistinėse kultūrose tai buvo gan
įprastu, plačiai paplitusiu komunikavimu su iškeliavusiomis ar protėvių
dvasiomis. Pavyzdžiui Tibeto valstybės orakulas tranzo metu tapdavo laidininku
patariančiai bei globojančiai dievybei ir tai išliko svarbiu indėliu šalies
valdyme. Panaši orakulo praktika žinoma ir antikinėje Graikijoje.
Galima įžvelgti čenelingo panašumų ir su fenomenu,
aprašytu Naujajame Testamente ir šiandien žinomu, kaip "kalbėjimas
svetimomis kalbomis". Šiuolaikinės krikščionių-charizmatų bažnyčios taip
išpopuliarino šią praktiką, kad užtikrino tokio kalbėjimo pasiekiamumą beveik
kiekvienam. Minimalių nurodymų, susikaupimo bei pastangų dažnai pakanka, kad
nežinomosios kalbos atsivertų ir tęstųsi, rodos, be galo. Paprastai nei
adeptas, nei jį supantys nėra pajėgūs suprasti tariamų žodžių reikšmės. Nors, savo skambesiu kalbėjimas gali
priminti mažai žinomos kalbų grupės skambesį, o kartais nekaip kitaip, kaip
nežemiškos civilizacijos atstovo šneką.
Kaip žinia, seniausieji religiniai tekstai ilgą laiką
egzistavo, kaip mokymai, perduodami iš lūpų į lūpas ir tik vėliau buvo užrašyti
bei sudėlioti į knygas. Tuo tarpu čenelingas, kaip teigiama, gali pasireikšti
ir savotiška "automatinio rašymo" forma, kai ypatingoje sąmonės
būsenoje, informacija perduodama lyg tiesiogiai į pirštus, spausdinančius
klavišus, arba, kaip anksčiau pasakytume, kai aukštesnioji jėga pati vedžioja
parkerį, ar, kartais, teptuką. Tokių būdu sukurti dailės kūriniai tapo
priskiriami vizionistiniam menui.
Mokslų daktarė Kathryn Ridall, profesionali psichologė
ir ilgametė čenelingo tyrinėtoja, teigia tapusi praktike dar devinto
dešimtmečio viduryje. Ji patikslina, kad čenelingo sudėtinės dalys, tai -
tranzas, sąmonės išplėtimas ir rezonansas. Pasak Kathryn Ridall, galima
bendrauti su savo paties ypatingais sąmonės lygmenimis ar įvairiausiomis
esybėmis, patiriant telepatinį ryšį, tačiau tik išraiška paverčia šį reiškinį,
kontaktą - apreiškimu. Čenelingas - yra išreikštas rezonansas su įkvėpimu ar
pakylėtos tikrovės spinduliavimu, o "laidininkas" gali pasirinkti
daugybę formų, kaip tai bus perduota. Muzika, šokis, vaizduojamasis menas,
matematiniai simboliai ar tiesiog gryna energija gali tapti ne mažiau pilnutine
priemone nei žodžiai. Iš čia ir gydomosios galios tapo priskiriamos vienai iš
svarbių čenelingo sričių. Tačiau verbalinis apreiškimas bene labiausiai
paplitęs.
Vienu žinomiausių čenelingo atstovų laikomas
aštuonioliktojo amžiaus švedų mokslininkas, išradėjas bei filosofas Emmanuel
Svedenberg. Įvairiausių laikmečių išminčiai ir mistikai, pranašai, genialūs
menininkai bei išradėjai, kaip Leonardo Da Vinči, Nostradamas, William Blake , Nikola Tesla pasisako vienu ar kitu atveju gaudavę pranešimus bei žinias tipiško čenelingo
būdu.
19 amžius tapo savotišku
apreiškimų renesansu, kurį išplėtojo vadinamieji mediumai ir spiritizmo
propaguotojai , tačiau
būtent dėka jų čenelingas įgavo blogą reputaciją. Nors šie reiškiniai aiškiai
skiriasi - kaip taisyklė mediumai, kaip teigiama, kontaktuodavo su mirusiųjų
dvasiomis, o ne su dvasiniais globėjais. Mediumų sąjūdis Europoje ir JAV
pagarsėjo ir gausiu šarlatanizmu, bet taip pat išgydimo, dvasių
materializacijos bei adeptų levitacijos atvejais. Kaip ten bebūtų, daugeliui
tai tapo paskata atsisakyti siauros materialistiškos pasaulėžiūros ir ieškoti
naujų požiūrių į visatos sandarą.
Guvi spiritizmo
tyrinėtoja, o vėliau aktyvi jo priešininkė Jelena Pavlovna Blavatskaja tapo
ryškiausia ir viena pirmųjų šiuolaikinio čenelingo prototipų. Žymiausi madam
Blavatskajos veikalai, "Atskleistoji Izidė" (1877) bei "Slaptoji
doktrina" (1888), didele dalimi buvo "padiktuoti", ar užrašyti
bendraujant su vadinamasi dvasiniais išminties mokytojais, Mahatmomis. Tai
tvirtina, kūrybos procese dalyvavęs J.P. Blavatskajos sekretorius Henry Alcott,
bet taip pat galėtų liudyti stulbinanti knygų apimtis (viso šeši masyvūs tomai)
bei medžiagos išsamumas. "Kai man sako - reikia rašyti, - aš paklūstu ir
tuomet galiu lengvai pilti beveik apie viską - metafiziką, psichologiją, senųjų
religijų filosofiją, zoologiją, tiksliuosius mokslus ir kt. Tie, visa žinantys, man diktuoja. Mano Mokytojas, o kartais ir kiti,
pažįstami man iš kelionių... Be jų, iš kur galėčiau gauti visas šias žinias
?" - teigia J.P. Blavatskaja.
Tie pat mokytojai, žinomi vardais Moria, Kut Humi bei
Džual Khul arba "Tibetiečiu", kaip teigiama, apsireiškė ir kitai
autorei - Jelenai Rerich, dailininko Nikolajaus Rericho bendražygei. Tai per ją
buvo perduota ir užrašyta ištisa "Agni Jogos" serija.
"Tibetietis" bendradarbiavo ir su žymia teosofijos draugijos iniciatore
Alice Baley, kurios knygų įvaduose tai pristatoma atvirai, pabrėžiant tuo
pačiu, kad nei jis, nei A.Baley nė mažiausiai nesuinteresuoti vadinti savo
darbų dieviškai įkvėptais raštais, ar, kad apie knygas pompastiškai
"kalbėtų (sulaikę kvėpavimą), kaip apie Mokytojo darbus".
Išlikti anonimiškais, nežinomais ar net nepaminėtais,
rodos, niekad neglumina dvasinių globėjų ir tikrų įkvėpėjų. Šiandien jie gali
vadintis aukštesnių dimensijų gyventojais, energijos ar būtybių grupe, angelais
ar net tautine dvasia.
Tikriausiai patys žinomiausi iš tokių tapo
Plejadiečiai, "kalbantys per" Amerikos rašytoją Barbara Marciniak.
Jos knygų serija: "Nešantys šviesą" (Bringers of the Dawn 1992) ,
"Žemė - plejadiečių raktas į gyvąją biblioteką" (Earth: Pleiadian
Keys to the Living Library, 1994),
"Šviesos šeima" (Family of Light,
1998) ir "Jėgos kelias" (Path of Empowerment, 2004) tapo bene
iškiliausi ir populiariausi iš visos šiuolaikinio čenelingo literatūros.
"Nešantys šviesą" išpuolė būt pirmąja tokios lektūros knyga, išversta
į lietuvių kalbą, - bent jau pirmąja iš tiesiogiai įvardintų.
Richard Bach, beje, tiesioginis kompozitoriaus
Sebastiano Bacho ainis, nereikalauja papildomo pristatymo. Apie fenomenaliai
populiarią knygą, šių dienų klasika tapusia, "Žuvėdra Džonatanas
Livingstonas" (Jonathan Livingston Seagull- a story, 1970), autorius
pasakoja, kad kūrinys buvo padiktuotas, kaip minčių bei įspūdžių srautas
tiesiai jam į sąmonę, būtybės, kurią jis suvokė, kaip paukštį, tapusį pasauliui
legendine išminties žuvėdra.
Išsamesnė čenelingo
literatūros apžvalga apimtų atskirą studiją, o jos gausa priklausytų nuo
akiračio platumo. Čenelingo idėja verčia perkratyti ir suabsoliutinto
ego-talento sampratą. Galbūt svarbiausia, kad šios nenuspėjamos įvairovės
knygos gali tapti iššūkiu, pasitarnauti atviresnio požiūrio, kūrybiškumo
pažadinimui, bet labiausiai - liudija ir skatina visa-ko sąsajų bei vienovės
sampratą. Pasak Kathryn Ridall, čenelingas atveria harmoningą gyvą ryšį su
viskuo aplinkui, kur mes, žmonės galime bendrauti, kalbėtis su įvairiausiomis
esybėmis, nuo augalų, gyvūnų iki senųjų epochų ar kosminių protų. Gal būt tai
vartai kelyje į vienovę su Visatos paslaptinga būtimi.
Parengė Lukas
Devita
|