Dvasios
ramybė
Populiarioji žodžio „mantra" etimologija
paaiškina, kaip Šventasis Vardas veikia sąmonę. Sakoma, kad žodį „mantra"
sudaro šaknis „man" („dvasia") ir „tri" („pereiti'). Mantra -
priemonė dvasios jūrai perplaukti. Jūra - idealus dvasios simbolis. Ji amžinai mainosi:
vieną dieną rami, kitą audringa. Mes matome tik paviršių ir beveik
nenutuokiame, kokie keisti padarai tūno
dugne ir kokios milžiniškos srovės sūkuriuoja gelmėse. Kitas krantas taip toli
nuo to, ant kurio stovime, kad sunku net įsivaizduoti, jog jis yra. Dauguma
žmonių suvokia tik bangavimą sąmonės paviršiuje, kur mūsų mintys it žiogai
straksi nuo vieno dalyko prie kito. Per trumpą valandėlę šmėkšteli pakriki
įspūdžiai apie aplinką, seni prisiminimai, ateities planai, džiaugsmas
sužinojus gerą naujieną, apgailestavimas dėl praeities, populiarios dainos
nuotrupa, nerimas dėl įvairių sunkumų, fiziniai pojūčiai, pasipiktinimas
aplinkiniais, noras užkąsti.
Dauguma tokių minčių savaime nekenksmingos, o
kai kurios net kilnina. Visa bėda, kad mes jų nevaldome. Tos mintys galėtų
pasakyti: „Šitam vargšeliui atrodo, kad jis mąsto mus, bet iš tiesų mes mąstome
jį".
Po
sąmonės paviršiumi šėlsta audros. Ten glūdi mūsų slaptos baimės ir
priešiškumas, troškimai ir prieštaravimai. Tai aukštos pertvaros,
suskaldžiusios sąmonę, trukdančios susikaupti, būti ištikimiems ir pastoviems.
Jos neretai sukelia sunkias ligas, naktį košmarais įsiveržia į mūsų miegą,
įstumia į neviltį. Tokios audros palaužia mūsų valią ir išsekina gyvybines jėgas.
Dauguma žmonių neįsivaizduoja, kad padėtį galima
pakeisti; mes apsipratome su jos neišvengiamybe ir manome, kad tokia žmogaus
prigimtis. Patikėkite, tikroji mūsų prigimtis ne tokia, ją mes kuriame patys.
Sielos gelmėse slypi milžiniškos valios,
ištikimybės, kantrybės, užuojautos ir meilės atsargos, tik mes nežinome, kaip
prie jų prieiti ir panaudoti kasdieniame gyvenime. Bet galime sužinoti, jei
išmoksime valdyti savo mintis.
Daugumai mūsų nė į galvą neateitų valdyti mintis,
o kai kas netgi pasakytų, kad tai nesmagus ar žiaurus dalykas. Ne vienas
išsilavinęs žmogus mano, kad kontrolė užgniaužtų nevaržomą minčių laisvę. Bet niekas
neneigia, kad kontrolė, drausmė būtinos mokantis įgūdžių. Pavyzdžiui, valgymas:
nesusimąstome, kokio reikia miklumo, kad pasmeigtume maistą šakute ir įsidėtume
į burną. Tik pamatę, kaip kūdikis, mokydamasis valgyti savarankiškai,
išsiterlioja koše visą veidelį, suvokiame, kad valgome be jokių pastangų, nes
per daug metų įpratome. Išmokėme rankas paklusti. Kaip jaustumėtės, jei rankos
staiga atsisakytų klausyti jūsų įsakymų ir išpiltų kavą ant mišrainės arba imtų
penėti apverstu šaukštu? O juk protui leidžiame taip su mumis elgtis, nes jo
deramai nelavinome. Kai norime susikaupti, protas stengiasi mus sujaudinti ir
išblaškyti. Kai norime kam nors atsidėti, jis išsigalvoja įvairiausių prieštaravimų
ir abejonių. Kai norime mylėti, jis ištempia į dienos šviesą senas skriaudas ir
vaidus. Bet išmokę valdyti mintis - sulėtinti jų karštligišką bėgimą, džiaugtis
geromis mintimis ir išmesti iš galvos blogas, - pasijusime laisvi.
Daugumai žmonių savitvarda - kažkas išoriška. Galime
susivaldyti ir nepasielgti nedorai, bet mūsų sieloje kyla sumaištis; galime
susivaldyti ir neištarti negražių žodžių, bet mintyse svaidomės velniais, perkūnais.
Nepakanka tarti sau: „Nenukabink nosies, brolau", - ir dėtis, kad nieko
neatsitiko. Juk visi galime išmokti taip
valdyti mintis, kad ramybė taptų įprasta būsena. Galime išmokti, jei reikia,
nesipiktindami atsižadėti savo malonumų, ramiai dirbti sunkiausiomis sąlygomis.
Tai - ne iš šalies primesta kontrolė, o savo gyvenimo valdymas.
Užtvara tarp sąmonės ir pasąmonės
Didieji mistikai vadina šį procesą dvasios nuraminimu, - tai reiškia, kad visi psichiniai
procesai, ne tik sąmoningi, bet ir nesąmoningi, yra mums visiškai pavaldūs.
Beveik visų žmonių valia veikia tik paviršutiniškai. Mes menkai kontroliuojame
net sąmoningas mintis, o juk baimės, priešiškumas ir troškimai, kuriuos
suvokiame, - tik ledkalnio viršūnė. Iš sapnų ir košmarų galima susidaryti šiokį
tokį vaizdą apie keistą pasaulį anapus būdraujančios sąmonės. Ten mūsų baimės
ir troškimai daug stipresni ir visiškai mums nepavaldūs. Mes nepajėgūs suvokti
pasąmonės gelmių, tačiau kaip tik ten slypi visų bėdų priežastys.
Pasąmonės gelmėse glūdi ne daugybė menkų mums žinomų
būgštavimų (pavyzdžiui, baimė nuplikti ar baimė pereikvoti kreditą), bet baimė
pati savaime. O dar pasąmonėje, be nesuvoktų prieštaravimų, baimių ir troškimų,
slypi milžiniški kūrybingumo, išminties ir meilės lobiai.
Žinoma, tuojau pat į pasąmonę neprasiskverbsime.
Reikia pamažu stiprinti valią ir mokytis sąmoningai kontroliuoti vis gilesnius
sąmonės lygmenis. Stiprindami valią, keičiame ir paţabojame neigiamas psichines
jėgas, ir mums atsiveria didžiulės galimybės. O kai visos užtvaros tarp sąmonės
ir pasąmonės nugriaunamos, galime patekti į bet kurį sąmonės lygmenį valingai
ir viską suvokdami. Mahatma Gandhi's tvirtino, kad galima išmokti valdyti savo
protą taip, jog savanaudiška mintis net neprisisapnuos. Taigi dvasios
nuraminimas reiškia, kad visos neigiamos, savanaudiškos sąmonės galios
palaidojamos amžinai.
Dvasios ramybė
Paplitęs klaidingas požiūris, kad dvasios
ramybė padaro iš žmogaus zombį arba robotą. Priešingai. Kuo ramesnė dvasia, tuo
lengviau kasdieniame gyvenime realizuoti tikrąją prigimtinę teisę į saugumą,
džiaugsmą ir su nenuilstama energija
darbuotis kitų žmonių labui.
Mehet Baba, garsus šiuolaikinės Indijos šventasis,
sakydavo, kad greitas protas yra ligotas, lėtas - sveikas, o ramus protas -
dieviškas. Tą patį teigia ir Biblija: „Nurimk ir žinok, kad aš esu
Dievas".
Lygindamas dvasią su jūra, aš vėl prisiminiau kasdienius
pasivaikščiojimus su žmona aplink Merito ežerą Oklande. Paprastai vanduo nuo
vėjo raibuliuodavo, ir mes matydavom tik paviršių. Bet vieną kitą nevėjuotą rytą, kai ežeras būdavo ramus, galėdavome
išvysti jo dugną. Taip ir mes visi, nurimus dvasiai, suvokiame dieviškąją esatį,
Meilės Viešpatį, saugomą mūsų sąmonės gelmių relikvinėje. Šis suvokimas - ne
regėjimai ir balsai, o paprastas, savaiminis jausmas, kad visa būtis yra
vienis. Patyrę šį jausmą, mes
nebegalėsime pažeisti būties vienovės ir gyvensime dėl visų.
Mantra keitėja
Jei pasinaudosime visomis progomis kalbėti mantrą
- laukdami, eidami, vakare migdami - ji nuramins dvasią ir nuvaikys baimes.
Baimę, pyktį arba troškimą, kenkiantį
kitiems žmonėms, mantra gali paversti milžiniškos teigiamos energijos šaltiniu
ir sulaikyti mus nuo neapgalvotų poelgių ar žodžių. Mes neslopiname šių stiprių
jausmų, mes tik jais naudojamės, užuot
leidę jiems naudotis mumis. Mantra gali baimę paversti drąsa, pyktį užuojauta,
o neapykantą - meile.
Dramblys ir bambukas
Mantra pravarti mokantis nuraminti dvasią, nes
suteikia protui atramą. Hinduistai protą dažnai lygina su dramblio straubliu -
guviu, smalsiu ir nuolat nuklystančiu kur nereikia. Jei kada nors stebėjote
dramblį, suprantate, koks tai vykęs palyginimas. Indijos miesteliuose ir kaimuose
dažnos religinės procesijos su išpuoštais drambliais. Dramblys, žingsniuodamas
į šventyklą siauromis ir kreivomis gatvelėmis su vaisių bei daržovių prekystaliais
abipus, judriu gyvatišku straubliu graibsto bananų kekes. Nesunku įsivaizduoti,
kaip jis pasiteisintų: „Ko tu iš manęs nori? Štai straublys, štai bananai".
Dramblys paprasčiausiai nežino, kur dėti straublį. Jis negaišta laiko bananams
lupti ar kaip nors patiekti - jam neteko girdėti Emily Post nurodymų, kaip valgyti
bananus. Dramblys susikemša į plačius žabtus visą kekę su koteliu. Paskui nuo
gretimo prekystalio pačiumpa kokoso riešutą ir švysteli bananams įkandin.
Pasigirsta trakštelėjimas, dramblys patraukia
prie kito prekystalio. Nerimaila straublys nepaiso nei grasinimų, nei pažadų. Tačiau
išmintingas, gerai pažįstantis dramblį varovas prieš procesiją įbruks drambliui
trumpą bambuko lazdą. Tada dramblys išdidžiai žingsniuos iškėlęs galvą,
laikydamas bambuko lazdą kaip dirigentas batutą. Bananai ir kokoso riešutai jam
neberūpės, straublys turės darbo.
Protas irgi panašus. Kone nuolat jis neturi ko
nusitverti, bet mantra gali jį atpratinti nuo paklydimų. Kai buvau mažas, besimokantys
joti ant dramblio, berniukai visada stengdavosi atsisėsti arčiau virvės,
juosiančios dramblio kaklą. Dramblio nugara plati it jam žengiant siūbuoja,
todėl virvė jojikui teikia drąsos. Pamatęs duonmedį su prinokusiais vaisiais, dramblys
ištiesia straublį vieno kito nusiskinti, o jūs pasijuntate kaip žaidimų
aikštelės šliaužinėja ir mikliai griebiatės už virvės. Kai dramblys ištroškęs
palenkia galvą prie vandens, kad neatsistotumėte ant galvos, griebiatės už
virvės. Kai jūs pakilios nuotaikos ir mąstote apie malonius dalykus, kai jūs
blogo ūpo ir mąstote apie nemalonius dalykus, kai suardomi jūsų planai ir
nepaisoma jūsų nuomonės, tokia virve tampa mantra. Bet nepakanka tokiomis
akimirkomis vien prisiminti mantrą, nors jau ir tai padeda. Reikia stiprinti ir
ugdyti valią, kad ji skatintų elgtis išmintingai ir ilgainiui įpratintų protą
vengti klystkelių.
Mėgstami
ir nemėgstami dalykai
Gausybę
gyvybinės energijos iššvaistome todėl, kad protas linksta prie mėgstamų dalykų
ir kratosi nemėgstamų. Dauguma žmonių taip įpratę vaikytis malonumų ir vengti
nemalonumų, kad net nesupranta, kokia tai didelė bėda. Įstrigę tarp mielų ir
nemielų dalykų, griežtų pažiūrų ir nusistovėjusių įpročių, negalime dirbti visu
pajėgumu, be to, jaučiamės nesaugiai. Mūsų savijautą lemia išorinės aplinkybės:
jei viskas vyksta kaip norime, džiaugiamės, jei nenusimename. Iš tiesų laisvas
tik brandus žmogus, nepriklausomas nuo žavėjimosi ir bodėjimosi, įpročių ir nuomonių.
Tokių žmonių elgesys iš tiesų savaimingas.
Jie suvokia problemą tiesiogiai, o ne
iškreiptą tvirtų pažiūrų, žmones mato ne įsivaizduojamus, o tokius, kokie jie
yra.
Mūsų laikais įprastas teiginys „Man patinka,
todėl ir darau" iš tiesų reiškia, kad žmogus nelaisvas. Sakydamas: „Aš
taip darysiu, nes man patinka, aš taip nedarysiu, nes man nepatinka", žmogus
iš esmės prisipažįsta, kad jo rankos surištos, kad gyvenime jis negali rinktis.
Taip jau mes išauklėti; visada buvome
skatinami daryti tai, kas malonu, daryti tai, ką sugebame, ir nedaryti to, ko
nemėgstame. Nervų sistema, įpratinta prie vienpusio eismo, nesąmoningai linko į
mėgstamus dalykus ir vengė nemėgstamų. Tai tas pat kaip važiuoti automobiliu,
kurio vairas sukasi tik į vieną pusę, pavyzdžiui, į kairę. Sunku bus nuvažiuoti
net iki parduotuvės. Toks automobilis - ne tik vienas vargas, kelionė juo
veikiausiai baigsis avarija. Liovęsis skirstyti dalykus į mėgstamus ir
nemėgstamus, galėsite sukioti vairą į abi puses. To išmoksite kalbėdamas mantrą
ir ugdydamas valią.
Uolumas ne vietoje
Žmogus, valdomas didelio palankumo ar nepalankumo,
stengsis išvengti nemėgstamų darbų ir perdėtai uoliai griebsis tų darbų, kurie
jam prie širdies.
Paseksiu
jums kandžią malajalių pasaką. Atėjus pjūties metui, ūkininkas žiūri į ryžių
laukus. Ryžius reikia nupjauti, surišti pėdus, pargabenti namo, iškulti ir sukrauti
svirne. Ryžiai - ūkininko pragyvenimo šaltinis.
Bet jam pakerta rankas vien nuo minties apie
tokią begalę darbų. Ir čia ūkininkui krinta į akį neįtikėtinai negražūs vežimo
ratai. Didžiausią džiaugsmą žmogus patiria, didžiausią tvirtumą parodo, jei
prireikus sugeba pakeisti mėgstamus ir nemėgstamus dalykus. Tas, kuris išmoko šito
meno, - gyvenimo šeimininkas. Ūkininkas užsidega perdažyti vežimą. Užuot krautuvėje nusipirkęs skardinę baltų dažų,
jis kruopščiai kuria raštus, susiranda gamtinių dažų ir rūpestingai paruošia
reikiamų spalvų mišinius. O paskui pradeda tapyti įmantrius gėlių ornamentus
ant vežimo ratų, nors lauke byra nepjauti ryžiai.
Mes visi mokame tapyti vežimo ratus. Kursinį darbą
reikėjo atiduoti prieš tris savaites; užuot jį rašę, mes nusprendžiame išardyti
motociklą. Kai reikia rašyti padėkos laiškus, mes trūks plyš turime sutvarkyti
spintą.
Būtina parašyti pajamų ataskaitą mokesčių
inspekcijai, o mes nepaprastai susidomėję skaitome straipsnį apie dinozaurus
pusmečio senumo žurnale. Man nedaro įspūdžio žmogus, stropiai dirbantis darbą,
kuris jam patinka; aš labiau žaviuosi žmogumi, kuris dirba nemėgstamą darbą smagiai ir uoliai, jei tas
darbas naudingas kitiems.
Kaip įveikti nelankstumą
Žmonėms, kurie aistringai kuo nors žavisi ar bodisi,
gyventi sunku: jie it vieno kaulo, ir jei prireikia nors kiek lankstumo, palūžta.
Jų pažiūros visada itin griežtos.
Šiais laikais nepalenkiamumas pasireiškia labai
anksti. Kai dėsčiau universitete ir studentai kurį nors žilaplaukį fakulteto
narį pavadindavo karšinčiumi, sakydavau jiems, kad karšatis neturi nieko bendra
su amžiaus tarpsniais. Kai kurie seniai tikrai nukaršta, bet mačiau ir daugybę
jaunų karšinčių. Karšinčiai - žmonės, nepajėgūs keisti savo pažiūrų, įpročių ir
maloniai nusileisti.
Į mus pamažu smelkiasi stingulys, konservatyvus
gali būti net jaunimas. Turėjau tokį draugą, universiteto studentą; nuėjęs į
restoraną, jis tučtuojau pradėdavo savaip dėlioti ant stalo lėkštes, įrankius, servetėles,
taures ir visa kita. Buvo įpratęs valgyti prie tam tikru būdu padengto stalo,
ir visur stalas jam turėjo būti padengtas tik taip. Tokius žmones puikiai
apibūdina malajalių patarlė. Pavyzdžiui, kai mokiniui nesiseka matematika ir
mokytojas klausia kodėl, mokinys atsako: „Nežinau, kai sėdžiu po mangu, man
viskas aišku". Kitaip tariant, jis prisipažįsta: „Man būtinos ypatingos
sąlygos, ir atplėštas nuo savo mango aš nemoku net iki dešimt
suskaičiuoti". Tokio žmogaus saugumas priklauso nuo išorinių aplinkybių.
Jei visą gyvenimą sugebame dirbti tik atitinkamoje aplinkoje, mums sunku
prisitaikyti, elgtis lanksčiai, taikytis su permainomis.
Bet lankstumas - išmokstamas dalykas. Galime pasidaryti
panašūs į japonišką lėlę darumą apvaliu pagrindu, pasunkintu taip, kad
parversta lėlė atsitiestų. Nors ją ilgai laikote prispaudęs, lėlė pašoka vos atitraukus
ranką. Mes irgi galime išmokti šitaip atsitiesti. Kai gyvenimas parbloškia
žmogų, išsiugdžiusį vertingąją greito atsigavimo savybę, šis vėl pašoka, nes yra
lankstus.
Viena hinduistinė parabolė aiškina, kas
atsitinka nepalenkiamiems žmonėms. Gangos upė, plūsdama iš Himalajų, rauna
didžiulius medžius ir neša į lygumas.
Tai pastebėjęs, išminčius paklausė upės:
„Kodėl tu išrauni didžiules pušis, bet
palieki ramybėje gluosnius, nendres ir aukštas žoles, kurios auga prie
kranto?" - „Pušys nelinksta, - paaiškino Gangą. - Jos tvirtai stovi mano
kelyje, todėl išraunu jas su šaknimis ir plukdau į jūrą. O gluosniai, nendrės
ir žolynai, mano vandenims atšniokštus, palinksta - jie nesipriešina. Praūžiu
pro juos ir palieku sveikus."
Istorija
apie druską
Konservatyvūs žmonės negali atsižadėti pomėgių,
nepalankumo ar pažiūrų, nors vengti permainų dažnai pražūtinga. Pavyzdžiui,
nors visi žino, kad druska didina kraujospūdį, daug žmonių, kurių kraujospūdis
aukštas, užuot vartoję mažiau druskos, geria vaistus, nes mėgsta valgyti
sūriai. Girdėjau, kad gydytojai net nepataria tokiems ligoniams vartoti mažiau
druskos, nes šio nurodymo jie tikrai nepaklausys, - tada galima spėti, kad
nebepaisys ir kitų.
Nesmerkiu tokių žmonių; nepaprastai sunku pakeisti
savo pomėgius, jei mąstymo procesas nevaldomas. O jį valdyti išmokstame
kalbėdami mantrą ir ugdydami valią.
Papasakosiu jums vieną istoriją, irgi apie
druską, kad būtų aiškiau, kaip meistriškai reikia valdyti mintis, jei norime
visam laikui atsisakyti seno požiūrio į mėgstamus ir nemėgstamus dalykus, ir
kokį didelį poveikį daro asmeninis pavyzdys.
Vaikystėje mūsų kaimo gydytojas liepė man metus
valgyti be druskos. Atogrąžų klimate, tokiame kaip Indijos, druska labai
svarbi, o dauguma indų tiesiog negali įsivaizduoti nesūraus ir neaštraus
maisto.
Aš garsiai apraudojau savo likimą.
Bendraklasiai manęs nepaguodė: „Metus be druskos? Verčiau apskritai nebevalgyti".
Motina irgi nežinojo, kaip mane nuraminti; ji pasakė, kad sūriai man reikės
nevalgyti tik metus, bet nuo tų žodžių man linksmiau nepasidarė.
Tiesiog neįsivaizdavau, kaip tris šimtus
šešiasdešimt penkias dienas gyvensiu be druskos. Bet kitą rytą, kai nusiminęs
pirmą kartą atsisėdau pusryčiauti be druskos, šalimais atsisėdo senelė ir
tyliai tarė: „Aš irgi metus nevalgysiu druskos". Ji ne tik pakentė maistą
be druskos; ji valgė pasigardžiuodama, nes žinojo, kad jos pavyzdys teikia man
jėgų. Dabar atrodo, kad skaniausi mano gyvenime pusryčiai buvo anie, be
druskos, valgyti sykiu su senele. Vienu paprastu ir kilniu poelgiu ji parodė,
kaip mane myli. Visi galime išmokti prireikus keisti tokius pomėgius, ypač kai
tai naudinga kitiems, o išmokę tampame laisvi.
Kaip dirbti nemėgstamus darbus
Nemėgstamam darbui reikia skirti daugiau dėmesio.
Paprasta, bet labai veiksminga, duodu žodį. Mes įsivaizduojame, kad darbas pats
savaime įdomus arba nuobodus. Iš dalies taip ir yra. Bet tik iš dalies, nes darbą
įdomų ar nuobodų padaro jam skiriamas dėmesys.
Kitaip tariant, susikaupus kiekvienas darbas
tampa įdomus. Susikaupimas atpalaiduoja ir džiugina. Dėl nemėgstamų darbų vargų
kalčiausias nesutelkto dėmesio priešinimasis.
Gavę darbą, kurio nemėgstame, beveik visi puolame
protestuoti: mes - menininkai, o ši užduotis - katorga, mums reikia darbo,
kuris leistų pasireikšti kūrybingumui. Dažnai tai tik švelnesnis būdas
pasakyti, kad užduotis mums nepatinka. Jei darbas neišvengiamas, užgniaužkite
protestus, sukalbėkite mantrą ir pradėkite dirbti. Skirkite nemėgstamam darbui
daugiau dėmesio ir pamatysite, kad jis pakenčiamas ar net įdomus. Sutelktas
dėmesys stebuklingai atmaino kiekvieną užduotį. Pavyzdžiui, kieme reikia
išrauti piktžoles. Negalvokite, kad karšta, kad esate pavargęs, kad baseine
būtų daug smagiau; priminkite sau, kad piktžolės gadina vaizdą, kad gali kilti
gaisras, kad kažkas turi padaryti šį darbą. Nepatariu, vangiai išrovus kelias
piktžoles, imtis kito darbo; darbuokitės rimtai.
Kuo mažiau liks piktžolių, tuo didesnį
nuveikto darbo džiaugsmą patirsite, netrukus pats pradėsite ieškoti piktžolių:
„Aha, už laiptų dar viena!" Galop taip įniksite į darbą, kad jei kas nors
atneš stiklinę limonado, sakysite: „Dėkui, bet dabar negaliu sustoti".
Sutelkus dėmesį, nepakenčiamas darbas pasidarė malonus, be to, sustiprinote
valią.
Dar vienas būdas tapti nepriklausomam nuo mėgstamų
ir nemėgstamų dalykų - neatidėlioti nemalonių darbų. Mes įpratę pirmiau atlikti
mėgstamus darbus, o nemėgstamus palikti pabaigai. Senelė kartais prašydavo
manęs padaryti kokį nors svarbų darbą, bet mano galva buvo pramušta tokiai
daugybei nesvarbių dalykų, kad jos užduotį ne visada atlikdavau. Kai ji paklausdavo:
„Kada padarysi?", atsakydavau: „Šiomis dienom, senele". Toks atsakymas
jai nepatiko: „Šiomis dienom" reiškia „niekada". Jei kas nors žada: „Padarysiu
ryt poryt", galite neabejoti, kad darbas liks nepadarytas. Brandžios
asmenybės požymis - sugebėjimas iškart, nedelsiant imtis darbo ir dirbti jį linksmai
ir susikaupus.
Atidedami nemalonų darbą, galbūt viliamės, kad
jis stebuklingai išnyks, jei ilgai jo vengsime. Bet atidėti darbai ne tik
neišnyksta - iš teisybės, ilgainiui jie tampa dar nemalonesni. Tokiu atveju
mano senelė sakydavo: „Tas, kas nukelia darbą vėlesniam laikui, ant kupros nešiojasi
kalną". Prieš keletą mėnesių išklibusį tinklinių durų vyrį galima buvo
sutaisyti per kelias minutes; dabar išklibo ir kitas vyris, durys vėjui papūtus
išvirto ir tinklelis suplyšo. Semestrinį darbą galėjome pradėti rašyti prieš
kelias savaites ir dirbti neskubėdami, o dabar beliko trys dienos - ne tik
darbui parašyti, bet ir egzaminui pasiruošti, be to, perskaityti krūvą knygų.Atidėti darbai vis sunkėja, ir galop tenka
kalnus versti, nors iš pradžių darbas buvo visiškai lengvas.
Kaip pradėti
Kaip pradėti ilgai atidėliotą darbą, ypač jei
jis kelia baimę? Žmonės dažnai prašo manęs atskleisti paslaptį. „Darbas toks
sunkus, - skundžiasi jie. - Nuo ko pradėti?" Šturmuoti labai sunku; net
pilni geriausių ketinimų, dažnai tiesiog nepajėgiame atsisėsti ir pradėti rašyti
pirmą smarkiai pavėluoto semestrinio darbo pastraipą. Padės viena gudrybė.
Kelis kartus sukalbėkite mantrą ir giliai atsikvėpkite; tada nukraustykite
stalą, nudrožkite pieštuką, išsitraukite knygas, kurių reikės, ir išdėliokite užrašus,
lyg ketintumėte imtis darbo. Kai protas pasiskųs: „Negaliu jo pakęsti",
patikinkite jį, kad norite tik perversti knygas, surūšiuoti užrašus ir kai ką pasižymėti
pieštuku. Paskui taip ir padarykite, nes reikia elgtis garbingai ir protą
nuraminti - pavartykite knygas, surūšiuokite užrašus, pasižymėkite netikėtai į
galvą atėjusią mintį, nesvarbu kokią. Netrukus, nors dirbti neketinote,
dingtelės kita atsitiktinė mintis; kol akimis permesite puslapį, toptelės dar
pora tinkamų minčių, pasižymėsite dar kelias įžvalgas. Pats nepastebėsite, kaip
įsitrauksite į darbą: susidomėsite, užplūs geros mintys, susikaupsite.
Veikiausiai pastebėjote, kaip pamažu galima įsitraukti į kokį nors darbelį,
kurio neketinote imtis; panaudokite šį polinkį kitam tikslui.
Taip ir padarysite darbą; be to, išmoksite
susikaupti ir sustiprinsite valią. Išmokite panorėjęs mesti darbą Vaduojantis
iš mėgstamų ir nemėgstamų dalykų priklausomybės, labai svarbu išmokti bet kada
mesti patinkantį darbą. Nemėgstamą darbą galime tuoj pat nutraukti dėl menkiausio
nieko. Bet kaip tai sunku, įnikus į mėgstamą! Kai skaitome mylimą rašytoją ar rašome
įdomų rašinį ir staiga reikia imtis kito darbo, labai sunku viską mesti. Kai
vakare einame iš kontoros ar
universiteto, darbas mus vejasi ir lipdamas ant kulnų kiauksi kaip terjeras.
Vakarieniaudami nejaučiame valgio skonio, beveik negirdime, ką mums sako namiškiai
ir draugai, negalvojame apie kitų poreikius, nes smegeninėje be paliovos
kiauksi terjeras. Gerai dirbti ir visiškai atsidėti darbui pagirtina, bet
neleiskime, kad jis mus valdytų.
Pernelyg atsidėję darbui - pavyzdžiui,
ataskaitai, kurios prašė viršininkas, - mes dažnai nebegalime išmesti jo iš
galvos. Prausdamiesi duše, sudarinėjame išmintingus klausiamuosius sakinius;
eidami gatve, galvojame apie statistinius duomenis, kuriuos reikia įterpti;
migdami kuriame metodą faktams susisteminti.
Tai puikios progos kalbėti mantrai. Nusimesite
amžiną užduoties naštą ir grįžęs prie darbo pajusite, kad tokiais atvejais
kalbama mantra didina darbo našumą.
Viena svarbiausių dvasinių technikų katalikų vienuolynuose
- mokymasis iškart nutraukti darbą.
Šventoji Teresė pasakoja,
kaip išmoko padėti siuvinį nebaigusi
dygsnio, kai suskambėdavo varpas maldai. Įsivaizduokite, kiek kantrybės ir pastangų
reikėjo mokantis mesti darbą be menkiausio protesto mintyse. Dauguma žmonių,
įnikę į mėgstamą darbą, pašaukti vakarieniauti atsako: „Gerai gerai, tik puslapį
pabaigsiu". Ir perskaito dar kelis puslapius.
Jei neišmokome kada panorėję mesti darbo, nukenčia
dėmesys, nukenčia darbas, nukenčia net santykiai su žmonėmis. Jei penkiasdešimt
kartų perbėgome mintimis galimą problemos sprendimą, penkiasdešimt pirmas
kartas tikrai nieko nauja neduos. Tiesą sakant, tik eikvos mūsų gyvybines
jėgas, o protas darysis vis labiau nevaldomas. Metas prisiminti mantrą.
Nustojus nerimauti dėl visų galimų sprendimų
ir atsidėjus mantrai, dažnai iš sąmonės gelmių išplaukia daug geresnis
sprendimas už visus sugalvotus - išplaukia gal net kalbant mantrą. Ta proga
atskleisiu jums vieną paprastą atminties paslaptį. Jei užmiršote kokį faktą,
vardą, eilėraščio eilutę, nemeskite visko ir negriežkite dantimis stengdamasis
prisiminti; tik sutrikdysite minčių eigą.
Nebegalvokite,
kad jums žūtbūt reikia prisiminti, porą kartų sukalbėkite mantrą ir toliau
ramiai dirbkite. Netrukus faktas, vardas, eilėraščio eilutė timptelės jus už
rankovės: „Štai ir aš - „Vilhelmas Užkariautojas, 1066".
Jei pajusite, kad jums iš galvos neišeina
mintys apie darbą, projektą, sumanymą
(ypač naktį, kai negalite užmigti), įkyrių minčių padės atsikratyti mantrą. Šis
įprotis padės susikaupti ir išsivaduoti iš polinkių priklausomybės, suteiks
dvasiai ramybę ir nepaprastai sustiprins valią, - o juk šį įprotį gali
išsiugdyti kiekvienas žmogus, reikia tik kalbėti mantrą ir nuolat prie jos
grįžti.
Asmeninių
santykių laisvė
Žmonės,
kurie aistringai kuo nors žavisi ar bodisi, paprastai egocentrikai, todėl jų
santykiai su kitais dažnai būna
nesklandūs. Tai gyva bėda, nes anksčiau ar vėliau toks žmogus susiduria su kitu
panašaus būdo žmogumi ir išgirsta priešingą savajai nuomonę. Tokio neišvengiamo
susidūrimo padariniai pražūtingi. Blogėja tarpusavio bendravimas, dingsta emocinis
saugumas, sieloje kyla sumaištis, ištinka visokios psichosomatinės bėdos:
trinka kvėpavimas, virškinimas, šlubuoja širdis, atsiranda alergija. Taigi atsikratyti
mėgstamų ir nemėgstamų dalykų jungo svarbu ne tik teoriškai. Taip galima
išspręsti emocines (dažnai ir medicinines) problemas, o asmeniniai santykiai
pagerėja visada.
Pastarasis dalykas ypač svarbus mūsų laikais, kurie
dažnai man regisi kaip vienatvės amžius. Įveikus savo simpatijas ir
antipatijas, daug lengviau atkurti asmeninius ryšius, be kurių gyvenimo
pilnatvė neįmanoma, nes tik tada su aplinkiniais elgiamės kantriai, maloniai ir
švelniai. Išsivaduoti iš maniakiškų simpatijų ir antipatijų būtina, kad
galėtume bendradarbiauti, tiek namie, tiek darbe, o bendradarbiavimas - puikus
vaistas nuo santykių blogėjimo. Antra vertus, konkurencija skaldo. Šiandien
konkurencija išplitusi visur - tarp valstybių, darbe, studentų miestelyje ir
net namie. Lygindami save su kitais, pavydėdami kitiems, mes tik ar nemėgstamus
dalykus, atlyginimą ar prestižą; svarbiausia - ar jis naudingas kitiems. Jei
naudingas, vadinasi, geras, ir beprasmiška lyginti jį su kitų žmonių darbu. Kai
kyla pagunda varžytis ir lygintis su kitais, jums į pagalbą ateina mantra.
Pajutę, kad suėmė pavydas ar kilo noras ką nors aplenkti, prisiminkime mantrą,
- ji pasirūpins mūsų dvasios ramybe ir asmeninių santykių darna.
Jaudulys
ir neviltis
Šiais
laikais nuolat girdime žodžius „jaudulys" ir „neviltis". Atrodo, kad
beveik visi pažįstami arba puola į neviltį, arba ką tik jos atsikratė, arba
gyvena apimti nevilties. Jau įpratome, kad šis ciklas - neišvengiama gyvenimo
dalis. Sykiu mes nuolat vaikomės jaudulio - atostogos
Bahamų salose, naujos profesinės galimybės,
net pusryčių košė turi jaudinti. Mes nuolat skatinami ieškoti gyvenimo
kvintesencijos - jaudulio. Televizija, kinas, populiarių dainų tekstai nuolat
perša mintį, kad gyvenimas be jaudulio nuobodus ir pilkas.
Visa bėda, kad jaudulys trumpalaikis. Nuotaikoms
būdinga kaita. Jei manome, kad gyvenimas pilkas, kai nuotaika nepakili, jei
mums atrodo, kad gyvename tik tada, kai linksma, pulsime į neviltį, kai
jaudulys išblės. Vienas iš gamtos dėsnių toks: kas didėja, turi mažėti, todėl
nieko nuostabaus, kad stipriname konkurenciją. Tačiau pavydėdami užmirštame,
kad kiekviena tarnyba, padėtis, vaidmuo - tai ir sunkus darbas, tam tikri
nesmagumai arba didelė atsakomybė. Darbą reikia vertinti ne pagal mėgstamus kultūroje,
didžiai vertinančioje jaudulį, įvairių formų depresija virto epidemija. Abiem šio
džiaugsmo-liūdesio ciklo etapais protas mūsų neklauso. Vienintelis skirtumas -
liūdnos arba linksmos mintys. Prislėgtas žmogus iš pažiūros vangus, bet jo
dvasia gali būti tokia pat veikli ir nerami kaip jaudulio apimto žmogaus, kuris
laksto mostaguodamas rankomis ir šūkauja. Vienas požymių - nesugebėjimas
susikaupti. Kai dvasia nerami, žmogus išsiblaškęs ir beveik niekada nebegali
susikaupti. Todėl į jaudulio ir nevilties priepuolius linkę asmenys dirba prasčiau,
jų ryšiai su artimais žmonėmis netvirti, o sieloje neramu. Daugumai iš mūsų
jaudulys malonus. Kliudo tik liguista jaudulio sesuo.
Bet
vaikydamiesi linksmybių, vaikomės ir nevilties. Kuo labiau trokštame malonumų,
tuo didesnė tikimybė, kad mus apims depresija. Jei nenorime jaustis prislėgti,
turime vengti liūdnos jaudulio ir nevilties karuselės. Išmokykime protą vengti kraštutinumų.
Vakarų
kultūra taip vertina jaudulį, kad šis patarimas niekam nepatinka. „Venk
jaudulio" skamba nemaloniai ir puritoniškai. Juk mes įsitikinę, kad vienintelė
jaudulio alternatyva - nuobodus, monotoniškas gyvenimas. Tačiau galima ir
trečia būsena, daug pranašesnė ir už jaudulį, ir už neviltį: ramus ir tvarus
džiaugsmas, tikroji mūsų prigimtis. Sakyčiau, kad tik patirdami tokį džiaugsmą
iš tiesų mėgaujamės gyvenimu. Jei galėtume sulėtinti gyvenimo tempą ir pažvelgti
į save iš šalies, kai esame apimti jaudulio, pamatytume, kad tokiomis
akimirkomis mes nepajėgūs niekuo džiaugtis: protas per daug paklaikęs. Kai išmokstame
įžvelgti nevilties šmėklą, besislepiančią už jaudulio, ir patiriame džiaugsmą, pranokstantį
abu, jauduliu pradedame nepasitikėti. Prisimenu kadaise matytą loterijos
laimėtojo nuotrauką, padarytą tą akimirką, kai jis sužinojo išlošęs. Žmogaus veidą
buvo iškreipęs jaudulys. Mina buvo bjauri, skausminga, tikra malonumo priešybė.
Šitaip pasimaišius protui, prigimtinį žmogaus veido grožį užgožia šlykšti
kaukė.
Brandų
požiūrį į sėkmę rodo išmintingas velionio prezidento Kennedy atsakymas. Inauguracijos
dieną reporteris jo paklausė: „Pone prezidente, tokia proga jūs turbūt labai
jaudinatės". „Ne, nesijaudinu, - atsakė Kennedy, - man tiesiog labai įdomu."
Skirtingi jaudulio pasireiškimai
Apimti jaudulio žmonės elgiasi įvairiai. Vieni
be paliovos plepa. Nusišypsojo laimė: gal laimėjo žirgas, už kurį statyta, gal
nutarta spausdinti straipsnį, ir visi turi tai žinoti. Tokie žmonės puola
skambinti šimtą metų nematytiems pažįstamiems ir praneša džiugią naujieną ne
dėl to, kad jiems rūpėtų kitų nuomonė, o todėl, kad turi kaip nors išlieti
jaudulį.
Kitiems
viskas ima kelti juoką, ir jie bemaž be priežasties kvatoja. Juokas puikiai atpalaiduoja,
jei juokiamasi ne iš kito žmogaus, bet pašėlęs jaudulio juokas viso labo
reiškia, kad netrukus pradėsime siusti.
Treti
kuria sudėtingiausius ir didingiausius ateities planus. Jei parašytą eilėraštį
kas nors pagyrė, jie kaipmat įsivaizduoja dešimtą eilėraščių knygos leidimą ir
gerbėjų minias, besipešančias dėl autografo, o paskui pradeda kurti Nobelio
premijos laureato kalbą. Turbūt liūdniausia, kad kai kurių žmonių jaudulys
pasireiškia savikliovos antplūdžiu, planais ir svajonėmis, kurių jie nepajėgs
įgyvendinti. Jie prisiverčia dirbti vis sunkiau; jie nepakenčia prieštaravimų
ir abejojimo jų planais bei tikslais. Tačiau netrukus tokius žmones apima
neviltis, ir jie pradeda abejoti viskuo,
ką daro. |