Švytuoklė
Įvairios jaudulio raiškos formos tėra sielos
sumaištis, kurią esame įpratinti laikyti malonia. Kol paklaikę mąstome apie
geras naujienas, didingus ateities planus ir neribotas galimybes, daugiausia
laiko skiriame sau ir užmirštame artimų ţmonių reikmes. O proto švytuoklei įsisiūbavus anksčiau ar vėliau
prasidės neišvengiamas atoveikis. Tada irgi galvosime apie save,
bet visos mintys bus liūdnos: naujienos
blogos, galimybės menkos, o mes nevykėliai.
Tai pastebėjau dar dirbdamas dėstytoju
Indijoje, vadovaudamas diskusijų būreliui. Kai laimėdavome debatus, kai kurie
studentai taip susijaudindavo, kad imdavo virpėti ir sakinio nebesuregzdavo.
Kitą dieną jie snūduriuodavo klasėje, o pažadinti ir paklausti, kodėl miega,
atsakydavo: „Naktį negalėjau užmigti".
Gabesnieji kartais susiedavo šiuos įvykius ir
pridurdavo: „Galbūt mūsų pergalė debatuose - ne toks jau geras dalykas".
„Ne, — atsakydavau, — pergalė debatuose - geras dalykas. Užmigti neleido jūsų
požiūris į pergalę".
Kaip išvengti depresijos
Apsisaugoti nuo audringų nuotaikos svyravimų
galima keliais paprastais būdais. „Paprastas" nereiškia „lengvas".
Kartoju, visa aplink mus skatina elgtis priešingai, negu moko mano patirtis.
Laimei, kiekvienas žmogus gali išmokti nusiraminti, ir net menkos pastangos
smarkiai sumažina beprotiškus proto švytuoklės svyravimus.
Be abejo, veiksmingiausias būdas - nepaklaikti
iš laimės, kai viskas eina kaip iš pypkės: tada kalbėkite mantrą ir stenkitės
vaduotis iš maniakiškos priklausomybės nuo mėgstamų ir nemėgstamų dalykų.
Mažindami žavėjimosi ir bodėjimosi, įpročių ir pažiūrų poveikį, mes ginamės nuo
depresijos. Tada dvasios ramybės nesudrums nei laimėtos, nei pralaimėtos
žirgų lenktynės. Ar aplinkybės palankiai
klostosi mums, ar kam nors kitam, kalbėkime mantrą ir likime ramūs.
Svarbu
taip elgtis, kai nesiseka, bet dar svarbiau nepamesti galvos, kai sekasi, kai
jaudulys didėja ir viskas atrodo nuostabu. Kitaip tariant, nelaukite, kol į
duris pasibels neviltis. Pripažįstu, kad sunku išsaugoti dvasios ramybę ir kalbėti
mantrą apimtam jaudulio, bet kai apims neviltis, bus dar sunkiau. Gali
pasirodyti, kad tai seno gižeklio, gadinančio kitiems malonumą, patarimas, bet
jo paklausę išvengsite nemažų kančių. Be to, tokiu metu kalbėdami mantrą,
mėgausitės laisvės akimirkomis, nes kai siela nerami ir galvoje maišatis,
džiaugtis neįmanoma.
Kai jums nusišypso laimė, kai visi jums
pritaria, kai netikėtai pasitaiko proga dirbti mėgstamą darbą, kalbėkite
mantrą. Kai išgirsite gerą žinią, mantra padidins jūsų džiaugsmą. Kai jus kas
nors pagirs, juos nuo neišvengiamos nevilties; taip jie išmoks patirti
džiaugsmą, nepavaldų nusivylimui.
Įkeisdami dabartį dėl ateities, mes ne tik
prisišauksime neviltį ateityje; mes nebejausime dabarties. Kiek daug ţmonių,
vakare susiruošusių į didelį pobūvį, visą dieną darbe dirsčioja į laikrodį ir
mąsto: „Dar šešios valandos; dar pusšeštos valandos".
Dėl slidinėjimo šeštadienį ir sekmadienį
galime prasvajoti visą savaitę; laukdami trokštamų atostogų, nepastebėsime
metų. O kai nuolat kartojame: „Kada gi pagaliau man sueis dvidešimt
vieneri" arba: „Kada gi pagaliau ištekėsiu", „Kada gi pagaliau mane
paaukštins", „Kada gi pagaliau išeisiu į pensiją", - pro šalį
nepastebimai gali pralėkti visas gyvenimas.
Pavyzdžiui,
atostogos: mes plušam penkiasdešimt savaičių, svajodami apie dvi jaudulio
pilnas savaites Akapulke ar Bahamų salose. Viliamės per tas dvi savaites
atsigriebti už visus metus, todėl darbas virsta katorga, o šeimyninis gyvenimas
nuoboduliu. Artėjant atostogoms, mūsų lūkesčiai vis didėja: planuojame,
kraunamės daiktus, kalbame. Paskui dvi beprotiškas savaites žūtbūtinai vaikomės
visų įmanomų pramogų. Grįžtančius mus turėtų pasitikti „greitoji pagalba"
ir vežti į reanimacijos skyrių.
Parsigabename keletą skaidrių, skausmingą
nudegimą ir rankšluostį iš „Ritz'o" viešbučio. Gyvenimas vėl eina sena
vaga, tik atrodo dar nuobodesnis, ir netrukus mes pradedame svajoti apie kitų
metų atostogas. Man daug labiau patinka Mahatmos Gandhi'o požiūris į atostogas,
mantra neleis užriesti nosies. O kai kas nors ims peikti (anksčiau ar vėliau
taip atsitiks, nes toks yra gyvenimas), užuot nusiminęs blaiviai apsvarstysite
priekaištus. Jei liaupsės pagrįstos, būkite dėkingas; jei priekaištai teisingi,
atsižvelkite į juos; bet niekada nesijaudinkite dėl pagyrų ar priekaištų.
Kvieskitės į pagalbą mantrą.
Gyvenkite
dabartyje
Dar vienas būdas prisišaukti nevilčiai -
aistringai tikėtis kokio nors jaudulio. Draugai pasakojo, jog vaikystėje taip
laukdavo Kalėdų ryto, kai išvynios dovanėles, kad beveik negalėdavo užmigti. O
išvyniojus paskutinį ryšulėlį juos apimdavo neviltis. Keletas tinkamai parinktų
kalėdinių dovanėlių vaikams - geras būdas parodyti meilei, bet jei mes juos
nuoširdžiai mylime, turime pasirūpinti, kad vaikai per daug nesijaudintų dėl
būsimų malonumų. Taip apsaugosime.
Žurnalistas iš Vakarų jo paklausė: „Pone
Gandhi, jūs penkiasdešimt metų dirbate septynias dienas per savaitę po
penkiolika valandų per parą. Kodėl neatostogaujate?" - „Aš visada
atostogauju," - atsakė Gandhi's. Kiekviena diena gali tapti atostogomis,
jei liausimės galvoję vien apie save ir savo malonumus. Šito išmoksime, daugiau
dėmesio skirdami kitų žmonių reikmėms ir kalbėdami mantrą, kad mūsų dvasia
liktų rami, kad išsivaduotume iš malonių ir nemalonių dalykų priklausomybės ir
kad panorėję pamirštume savo bėdas.
Kaip išsigydyti depresiją
Be abejo, aš kalbu apie kasdienę, įprastą
neviltį, kuri kartkartėmis apima visus. Klinikinė depresija, priešingai, gali
būti pavojinga: kad būsena pasidarytų pakeliama, nuotaikos svyravimus reikia
mažinti vaistais, skirtais patyrusio gydytojo. Tačiau gydytojams kelia nerimą
piktnaudžiavimas vaistais, dažnai skiriamais pacientams spaudžiant, mat šie
kartais mano, kad toks gydymasis madingas. Gydytojai perspėja, kad mūsų
visuomenė su gyvenime neišvengiamomis nelaimėmis vis dažniau kovoja tabletėmis.
Bet iš sėkmių ir nesėkmių susideda visas gyvenimas, ir ilgainiui psichiką
stabilizuojantys vaistai gali susilpninti vidines galias, kurios padeda mums
atlaikyti likimo smūgius. Be reikalo slopindami stipriais vaistais paprastus
nuotaikos svyravimus, mes sykiu užgniaužiame kūrybingumą, užuojautą ir vidines
galias, kurios įveikia jaudulį bei neviltį ir nuramina dvasią.
Laimei, kai apima depresija, dar ne viskas
prarasta. Yra daug būdų sau padėti. Prislėgtas žmogus galvoja tik apie save -
savo nelaimes, savo nesėkmes, savo trūkumus. Užuot atsidėjęs mėgstamiausiai
liguisto proto pramogai, pasidomėkite kilnesniais dalykais, ir paaiškės, kad
išsigydėte depresiją.
Labai svarbu negaišti laiko depresijos analizei
ir neieškoti jos priežasčių. Nuo tokių apmąstymų depresija tik didėja, ir net
jei nustatysite priežastį, depresija niekur nedings. Tiesą sakant, depresijos
aptemdytas protas nieko aiškiai nesuvokia. Viskas tampa veidrodžių rūmais, ir
kuo ilgiau galvojate apie priežastis, tuo jums sunkiau. Bet apimtam depresijos žmogui
nebelabai svarbu, kokia jos priežastis, lygiai kaip nebesvarbu, kodėl
automobilis pradėjo slysti. Protas kaip automobilis tapo nevaldomas, ir reikia
tučtuojau kažką daryti, kad jis vėl jums paklustų.
Be abejo, teikia griebtis gudrybės. Nieko
nebus, jei pasakysite: „Supratau, jog depresija mane apėmė dėl to, kad nebuvau
paaukštintas, ir dabar tos depresijos atsikratau". Protas iš jūsų tik
pasišaipys. Užuot mąstęs, kokia didelė depresija jus apėmusi ir kodėl, verčiau
eikite pasivaikščioti ir sparčiai žingsniuodamas
kalbėkite mantrą. Kai galvosite tik apie
mantrą, nebeliks minčių apie savo bėdas, taigi depresija turės spūdinti šalin.
Iš pradžių bus labai sunku. Mintys nuolat nukryps nuo mantros. Bet mėginkite
toliau: po kurio laiko pasireikš mantros galia, ir jūsų proto automobilis vėl
atsidurs ant kelio, visiškai paklusnus.
Kovojant su depresija, mantrai reikia teikti
visokeriopą pagalbą, o veiksmingiausia parama - atsidėti nesavanaudiškam darbui
ar veiklai ir galvoti ne apie save, o apie kitus. Kuo sunkesnis darbas, tuo
geriau, ypač jei jis naudingas aplinkiniams. Labai tinka sunkus fizinis darbas,
ypač jei dirbama drauge su kitais žmonėmis. Išsiugdykite puikų įprotį domėtis
pasauliu ir atsidėkite visuomenei naudingai veiklai, tada depresijai
pasidarysite nepatrauklus. Galop ji nuspręs: „Verčiau susirasiu žmogų, kuris
skirs man tokį dėmesį, prie kokio esu įpratusi", - ir nuo jūsų visai
atstos.
Deja, apimti depresijos žmonės paprastai elgiasi
atvirkščiai. Jie užsidaro kambaryje, užtraukia užuolaidas ir vengia net
pagalvoti apie prasiblaškymą, kad galėtų nekliudomi mąstyti apie savo nelaimes.
Dažnai jie teisinasi nenorintys savo neviltimi gadinti nuotaikos kitiems.
Pagirtinas motyvas, bet depresiją jis tik didina.
Gyvendamas Indijoje, turėjau draugą, kuris
apimtas depresijos visada šitaip slėpdavosi nuo pasaulio. Tai buvo labai
išsilavinęs ir turtingas žmogus, o kol neapimdavo depresija - linksmas,
svetingas, puikus pašnekovas. Ištisus mėnesius su juo būdavo smagu ir įdomu, ir
staiga jis puldavo į neviltį.
Nebemokėdavo mandagiai kalbėti, nebekeldavo
kojos iš namų, nieko nebekviesdavo į svečius. Depresija irgi trukdavo mėnesius.
Galų gale išsiruošiau jo aplankyti, kai jis buvo apimtas siaubingos depresijos.
Buvo liepęs tarnui sakyti, kad jo nėra, bet aš žinojau, kad jis namie, ir kol
tarnas neuždarė durų, smukau į vidų ir pasukau į draugo kambarį. Negalėjau
patikėti, kad tai tas pats žmogus. Veido bruožus buvo iškreipusi neapykanta
sau, o visą pasaulį jis laikė priešu. Pamatęs mane, labai supyko ir tūžmingais
žodžiais pradėjo vyti lauk.
Supratęs, kad žodžiai man nedaro įspūdžio, jis
išstūmė mane pro duris. Supratau, kad šis žmogus - ne mano draugas, kad jį
užvaldė kažkokia velniava, bet žinojau, kaip ją įveikti. Todėl įsiveržiau atgal
į kambarį, man pavyko su juo pasišnekėti ir pagaliau jam padėti. Vėliau jis
girdavosi: „Aš jį išmečiau iš namų, bet jis taip mane mylėjo, kad iškart sugrįžo".
Dar vienas paprastas, sunkus ir labai paveikus
patarimas, kaip įveikti depresiją: visada elkitės taip, lyg nebūtumėte puolęs į
neviltį. Depresijos apimti žmonės vaikšto lėtai, nuleidę galvą; ant kėdės jie
ne sėdi, o drybso, žvilgsnį temdo rūpestis. Jie vengia draugijos, o priversti
būti su kitais žmonėmis stengiasi nesikalbėti ir nežiūrėti į akis. Jie taip
įsigilinę į save, kad nemato ir negirdi, kas darosi aplink. Todėl apimtas
depresijos iš paskutiniųjų stenkitės būti su žmonėmis ir leiskite jiems jus
išjudinti. Vaikščiokite greitai, iškėlęs galvą.
Pabandykite domėtis tuo, kas vyksta aplinkui,
net jei tektų apsimesti; šypsokitės žmonėms ir šnekėkitės su jais, net jei
nenorite. Nė nepastebėsite, kada jūsų apsimestinis linksmumas virs nuoširdžiu;
jums iš tikrųjų linksma, nes pamiršote save. Be abejo, reikia stiprios valios
rodytis viešumoje ir bendrauti su žmonėmis, kai širdies gilumoje trokštate
pasislėpti nuo pasaulio. Bet jums gali pagelbėti mantra. Ji stiprins jūsų valią
ir primins, kad depresija - viso labo įgytas įprotis, kurio galima atsikratyti.
Spontaniškumas
Kartais
žmonės, išgirdę mano patarimą, atšauna: „Tai nenatūralu. Negarbinga vaidinti
netikrus jausmus. Nenoriu apsimetinėti, noriu elgtis natūraliai ir
spontaniškai. Nenoriu veidmainiauti; noriu likti ištikimas sau". Mes neveidmainiaujame,
kai elgiamės taip, lyg mums būtų linksma. Depresija - ne prigimtinė būsena, o
kaukė. Mūsų tikroji prigimtis - amžinas džiaugsmas.
Mūsų laikais visi nori elgtis spontaniškai,
bet nedaugelis supranta, kas iš tikrųjų yra spontaniškumas.
Dauguma mano, kad elgtis spontaniškai - tai
elgtis laisvai: daryti ką nori, kada nori, kaip nori. Jei dangus žydras, o
saulė kaitri, praleidžiame paskaitas arba paskambiname į darbą, kad neateisime.
Tiesiai pasakome draugui, kad mums nepatinka jo naujas automobilis; gyvename
laisvoje šalyje, ar ne? Vaikomės jaudulį bet kokia dingstimi, o paskui nei iš
šio, nei iš to nusimename. Patenkinti vadiname tokį elgesį spontaniškumu, nors,
atvirai kalbant, viso labo darome, ką norime, ir nedarome, ko nenorime. Šitaip
gyvendami, mes tokie pat spontaniški kaip guminis kamuoliukas, kuris pašoka
numestas ant šaligatvio: mes viso labo veikiame taip, kaip lemia aplinkybės. Iš
tiesų spontaniškai elgiamės, kai įveikiame ilgus metus mus slegiančią svetimą
valią, kad galėtume išreikšti amžiną džiaugsmą ir beribę meilę - savo tikrąją
prigimtį. Iš tiesų spontaniškai elgiamės, kai staiga atsisakome įpročio, kurio
laikėmės visą gyvenimą, ir nesijaučiame prislėgti. Iš tiesų spontaniškai
elgiamės, kai metame mėgstamą darbą, kad galėtume plušėti kitų labui, ir
nejaučiame nė menkiausio nepasitenkinimo. Iš tiesų spontaniškai elgiamės, kai
ramiai, dalykiškai ir užjaučiamai elgiamės su mums priešiškais žmonėmis.
Spontaniškumas neįmanomas, jei darome tik tai,
ką norime, atidėliojame nemalonius darbus arba šalinamės žmonių, kurie mus
erzina. Taip elgdamiesi, mes viso labo plaukiame pasroviui, laikomės krypties,
kur pasipriešinimas mažiausias.
Gailestingasis
Buda dvasinį gyvenimą vadina „plaukimu prieš srovę" - žmogus mokosi
atsisakyti nuo vaikystės primestų elgesio stereotipų. Plaukdami pasroviui, mes
niekada nepasieksime kito gyvenimo jūros kranto - amžinojo džiaugsmo. Toks
požiūris į spontaniškumą man primena daržą, kurį įsitaisiau, tik atvykęs į
Berklį. Apie daržininkystę nenutuokiau nieko, bet vienas draugas, malonus
anglas, pasisiūlė man patarti ir padėti. Jis priklausė spontaniškos
daržininkystės mokyklai: daržas gali savimi pasirūpinti pats; tereikia pasėti
sėklas ir po kelių mėnesių nuimti derlių. Kai paklausdavau, ar nereikėtų daržo
nuravėti, jis atsakydavo: „Piktžolės irgi turi teisę gyventi, brolau".
Toks daržininkavimas iš tiesų buvo lengvas. Bet atėjo ruduo, ir aš nuėmiau
derlių - vieną ne per didžiausią kukurūzo burbuolę ir porą susitraukusių
pomidoriukų. Taip atsitinka ir sielos darželiui. Jei paliksime jį likimo
valiai, užderės tik piktžolės, usnys ir avietės. Bet jei darželį prižiūrėsime
išmintingai ir išravėsime piktžoles, už mūsų pastangas bus atlyginta gausiu
derliumi: per kraštus trykštančia energija, tvirtais ryšiais su artimais žmonėmis,
gebėjimu nepalūžti nuo likimo smūgių.
Spontaniškumo reikia mokytis; tik taip
atprasime nuo elgesio stereotipų. Prisiminkite garsaus menininko ar sportininko
pasirodymą. Atrodo, viskas paprasta, mes irgi galėtume taip padaryti, bet šis
grakštumas ir lengvumas apgaulingas, įgytas per ilgus pasiaukojimo, pratybų ir
nuolatinių pastangų metus.
Niekas nesitiki patekti į Vimbldono turnyrą,
pirmą kartą paėmęs į rankas teniso raketę, arba griežti Beethoveno koncertą
Karnegi Hole, pirmą kartą paėmęs į rankas smuiką. Sielą irgi reikia lavinti.
Vien pasiryžimo elgtis spontaniškai nepakanka; negalime žaibiškai atsikratyti
priklausomybės nuo mėgstamų ir nemėgstamų dalykų ar išsigydyti depresijos; bet
šie nuostabūs sąmonės pokyčiai įmanomi, jei mes pasiruošę nuolat stengtis.
Pastangos, skirtos sielai nuraminti, naudingos
visapusiškai. Kai išmoksime kada panorėję mesti darbą, depresija mus apims daug
rečiau. Išmokę pakęsti mus erzinančius žmones, liausimės atidėlioti būtinus
darbus.
Išmokę keisti požiūrį į mėgstamus ir
nemėgstamus dalykus, prireikus lengvai nutrauksime darbą ir net pamiršime savo
bėdas. O kalbėdami mantrą išsaugosime dvasios ramybę, todėl viską darysime
laisviau. Net jei ištikti kasdienių bėdų ir džiaugsmų nieko daugiau nedarysime,
tik stengsimės neprarasti dvasios ramybės, gyvenimo suvokimas gilės mums beveik
nepastebint.
Baimė, pyktis ir godulys
Pasak Biblijos, žmogus toks, kokiu širdies
gilumoje save laiko; tai reiškia, kad apgalvotą
gyvenseną lemia apvaldytas protas. Gailestingasis Buda tą patį labai
taikliai nusako garsiaisiais poriniais posmais: Mes esame vaisius savo minčių;
mums pavidalą suteikė mintys. Tas, kurio sielos pavidalą savanaudiškos mintys
sukūrė, sėja bėdas kiekvienu žodžiu arba poelgiu. Seka jam įkandin sielvartas,
kaip paskui pėdsakus jaučio - ratas vežimo. Mes esame vaisius savo minčių; mums
pavidalą suteikė mintys. Tas, kurio sielos pavidalą nesavanaudiškos mintys
sukūrė, sėja džiaugsmą kiekvienu žodžiu arba poelgiu. Seka jam įkandin džiaugsmas
kaip nenutolstantis niekad šešėlis.
Šiuo atveju mintys - ne tik sąmoningai
mąstomos, bet drauge ir pasąmonės veikla, baimės, troškimai, rūpesčiai, meilė
ir siekiai. Mes beveik visada gyvename sąmonės paviršiaus lygmenyje ir
neįtariame, kokios audros siautėja pasąmonėje. Kai tos audros prasiveržia į
paviršių baime, pykčiu ar goduliu, įmanoma susidaryti šiokį tokį vaizdą apie jų
galią.
Nevaldomos jos blaško mus kaip nori it piktoji
dvasia, verčianti daryti ir sakyti dalykus, kurių šiaip jau nedarytume. Pavyzdžiui,
baimė. Indijos kaimiečių sąmonėje įsišaknijusi gyvačių baimė; valstietis,
temstant pakeliui į namus pamatęs gyvatę - tai gali būti net ne gyvatė, o tik
virvės ringė, - šoks šalin taip, kad pavydės olimpiadų nugalėtojai.
Neišsigandęs jis nenušoktų nė pusės tiek.
Baimė atveria jam sąmonės gelmes, teikiančias
jėgų taip toli nušokti. Šiuo atveju baimė naudinga, nes padeda žmogui išvengti gyvatės įkandimo, bet daţniausiai
baimė, pyktis ir godulys tik kenkia. Tai tuščiai iššvaistyta ar dar blogiau -
pragaištingai panaudota galia. Sąžiningai įvertinę savo poelgius, įkvėptus
baimės, pykčio ar godulio, turime pripažinti, kad elgėmės bjauriai, -
didžiuotis tikrai nėra kuo. Tada nepamainoma pagalbininke tampa mantra. Ji gali
pažaboti šią pragaištingą bergždžią galią ir atmainyti ją: baimę paversti
drąsa, pyktį užuojauta, o godulį - noru pasitarnauti artimui. Panašu į
energijos šaltinių panaudojimą. Pavyzdžiui, vėjas - naikinamoji gamtos jėga.
Uraganas, ištikęs tokią šalį, kaip Bangladešas, nusineša tūkstančius gyvybių ir
viską nusiaubia. Tačiau vėją galima įkinkyti gaminti elektros, kuri apšvies
žmonių trobas.
Kai jus užplūsta pyktis, baimė ar godulys.
Paprasčiausias dalykas, kurį reikia daryti, kai jus apima baimė, pyktis ar
godulys, - eiti pasivaikščioti sparčiu žingsniu, kalbant mantrą. Skamba
naiviai, bet pabandykite. Sparčiai žingsniuokite, mintyse kartodamas „Rama,
Rama, Rama" atba „Jėzau, Jėzau,
Jėzau", ir pamatysite, kad kvėpavimo, žingsnių ir mantros ritmas
daro sąmonei didelį poveikį. Neseniai viena mano draugė pastebėjo, kad jei
būdama prislėgta dvidešimt minučių eidama kalba mantrą, ši pakeičia bet kurį
nesmagų jausmą jo priešybe. „Tai pajutusi, - pasakojo ji, - suvokiau, kad
įmanomas bet koks
virsmas." Galbūt ne visada galite
vaikščioti dvidešimt minučių, bet kalbėti mantrą galite visada. Įpratęs
pamatysite, kad kai galvoje it potvynio banga kyla koks negeras jausmas, jis
nebūtinai išmes jus į krantą ar murkdys į jūros dugną kaip anksčiau; galėsite
slysti banga ant mantros banglentės, plačiai išskėtęs rankas.
To išmokęs, pasijusite likimo šeimininku.
Baimė, pyktis ir godulys drumsčia dvasios ramybę, siela virsta audringa jūra.
Kai galvoje sumaištis, gali būti sunku kalbėti mantrą, ypač jei ji ilga. Tokiu
atveju siūlyčiau sutrumpintą mantros formą, mantros esmę: „Rama" vietoj
„Hare Rama Hare Rama", „O m" vietoj „ O m mani padme hum",
„Jėzau" vietoj Jėzaus maldos, kaip antai: „Viešpatie Jėzau Kristau"
ar „Viešpatie Jėzau Kristau, pasigailėk manęs". Mantros esmė -
galingiausias Šventojo Vardo žodis, trumpas ir paprastas. Kad ir kaip
kraustytumėtės iš galvos, kalbėkite ją, kol ji pažabos ir atmainys jumyse
šėlstančią galią.
Rūpesčiai
Kai bijote, kalbėkite mantrą; ji gali baimę
pakeisti drąsa. Žmonių, kurie tvirtina, kad nieko nebijo, aš klausiu, ar jie
turi rūpesčių. Paprastai išgirstu atsakymą: „Devynias galybes". Rūpestis -
nedidelė baimė; sudėkite šimtą rūpesčių ir gausite vieną didelę baimę. Kai jūsų
gyvybines jėgas iščiulpia šimtai mažų rūpestėlių, neverta stebėtis, kad
neišlaikote dienos išbandymų. Kalbėkite mantrą, kai jus kankina rūpesčiai, ir
imsite pasitikėti savimi. Šis patarimas tinka ir kitiems baimės giminaičiams:
mantra jus saugo ne tik nuo rūpesčių, bet ir nuo nerimo, irzulio, nuogąstavimų.
Prieš daugelį metų Minesotos universitete aš
turėjau jauną draugą iš gimtosios Keralos valstijos, apie jį dabar ir
papasakosiu. Atėjo semestro egzaminų metas. Jam labai sunkiai sekėsi vienas
dalykas, o norėdamas gauti stipendiją turėjo visus egzaminus išlaikyti labai
gerais pažymiais. Jis buvo geras studentas, bet kaip dažnai atsitinka egzamino
išvakarėse, labai sunerimo, ir atmintis sušlubavo. Jis pasibeldė į mano duris
ir paklausė, ar negalėčiau suteikti
skubios pagalbos žmogui, kuris rytoj laiko semestro egzaminą.
Nesipiktinau, kad į mane jis kreipėsi tik
kritišku atveju, ir neklausinėjau jo apie tikėjimą ir filosofiją. Žinojau, kokį
tikėjimą išpažįsta jo šeima, todėl pasiūliau jam atitinkamą mantrą ir
išsivedžiau pasivaikščioti Misisipės krantu: šešias mylias iš Mineapolio į Sent
Polį ir šešias mylias atgal. Jis ne kartą klausė: „Aš pavargęs, ar negalim
sustoti?", - bet aš atšaudavau: „Tylėk ir kalbėk mantrą". Kai
parėjome į bendrabutį, jis buvo visiškai atsipalaidavęs; atidariau duris ir
įstūmiau jį į kambarį, jis griuvo į lovą ir kietai užmigo. Jau sakiau, kad jis
buvo stropus studentas, kitą rytą nuėjo laikyti egzamino pailsėjęs,
pasitikėdamas savimi ir puikiai išlaikė.
Nerimas
Nerimą mums kelia įvairūs dalykai.
Prisiminkime viešas kalbas, nuo kurių pradėjau šią knygą. Atrodo, kad kalbėjimas
viešumoje visiems kelia nerimą, ir tas nerimas pasireiškia daugybe nemalonių
požymių. Kai nepratęs turite kalbėti iš tribūnos, gali atsitikti įdomių dalykų.
Staiga pajuntate, kad rankos pabrinko. Bandote jas įkišti į kišenes - nelenda.
Gerklė išdžiūsta, pilvą sutraukia, krato šiurpas, o kojos linksta.
Tai kiekvienam oratoriui (man irgi) pažįstami
pojūčiai, o vienas lengviausių būdų jų atsikratyti - kalbėti mantrą. Kai einate
tartis dėl darbo, kalbėkite mantrą. Kai einate pas gydytoją, stomatologą ar į
ligoninę, irgi galite kalbėti mantrą. Kai ką nors skauda, kalbėkite mantrą;
nebegalvosite apie skausmą, kurį baimė tik didina. Kai esate apimtas baimės ir
galvojate tik apie save, sveikimas savaime sulėtėja, bet kai jūsų mintis
užvaldo mantra, organizmas gali nekliudomas sveikti.
Didelė baimė
Kai patiriate iš tiesų didelę baimę, ji gali
sutelkti sąmonę, ir tada mantra gali įsiskverbti labai giliai. Mano draugė
dirba gydytoja vietos ligoninės reanimacijos skyriuje. Kartą ten buvo atvežta
sena moteriškė, taip sunkiai serganti, kad kvėpuoti galėjo tik per aparatą -
respiratorių. Ligonė buvo katalikė, todėl mano draugė pasiūlė jai kalbėti
„Sveika, Marija". Senelė pradėjo kalbėti „Sveika, Marija", ir jos
sveikata pagerėjo. Šiuo atveju mantra padėjo labiau už kitas priemones, nes
ligonė įveikė savo baimę.
Deja, žmonės prisimena mantrą kilus pavojui,
bet liaujasi ją kalbėti, kai grėsmė praeina. Indijoje pasakojama apie žmogų,
kuris eidamas svyruojančiu tiltu uoliai kartoja: „Rama, Rama, Rama", bet
vos žengęs ant kranto užtraukia: „Kama, karna, karna" („karna" - tai
kūno geismai). Daugelis elgiasi panašiai. Būtų geriau kalbėti mantrą visą
laiką; tada didelės baimės akivaizdoje mantra bus šalia ir primins, kad sielos
gilumoje turite gynėją.
Pyktis
Kai aiškinu, kaip mantra atmainyti baimę ir
pyktį, žmonės man mielai pritaria, kol kalbu apie baimę. Šiaip ar taip, niekas
nenori bijoti ar nerimauti. Bet jie neretai nustoja pritariamai linksėti, kai
patariu kalbėti mantrą supykus. „Negi jūs siūlote slopinti pyktį? - klausia
jie. - Juk pyktį geriau išlieti, o ne užgniaužti?"
Pagrįstas klausimas, bet jis remiasi
prielaida, kad pyktį galima tik išgiežti arba užgniaužti. Abiem atvejais pyktis
mums galų gale pakenkia: blogina santykius su kitais žmonėmis, drumsčia ramybę,
gadina sveikatą.
Tačiau esama ir trečio varianto: pyktį galima
atmainyti mantra. Pyktis yra galia, ir mantra gali pakeisti šią neigiamą galią
teigiamu atitikmeniu - užuojauta. Be to, pykčio galia stipriau įtvirtina mantrą
mūsų sąmonėje.
Pykčio amžius
Dabar pyktis taip išplitęs, kad mūsų šimtmetį
galima vadinti pykčio amžiumi. Atsirado net pykčio kultas, skatinantis
kiekvieną įtūžusį žmogų laikyti galingu, veikliu ir laisvu. Taip pyktis
vaizduojamas knygose, kine, televizijoje, ir mes pradėjome tuo tikėti.
Dabar atsirado grupių, kuriose žmonės mokomi
nevaržomai išlieti pyktį ir aiškinama, kad jie irgi turi įtūžti, jeigu nori
būti viršesni, kai kas nors ant jų supyksta. Trumpai drūtai, mūsų laikais
pyktis laikomas saviraiškos būdu, gyvybiškai svarbia bendravimo priemone.
Pykčio žala
Bet jei norite būti nešališkas, pažiūrėkite,
koks iš tikrųjų pykčio poveikis. Kai kas nors ant jūsų supyksta, o jūs savo
ruožtu irgi įnirštate, - ar tai saviraiška ar šokis pagal svetimą dūdą? O pikti
žodžiai, kuriais plūstate vyrą ar žmoną, tėvus, vaikus? Gal jums iš tiesų
atrodo, kad jie praskaidrina atmosferą, bet kito žmogaus sąmonėje šie žodžiai
ilgai aidės ir kažin ar pagerins jūsų santykius su juo.
Per dažnai mūsų pyktis nukrypsta į artimus
žmones; jie šalia, todėl juos ir užsipuolame. Jei pyktis iš tiesų gerintų
žmonių tarpusavio santykius, visokeriopai jį skatinčiau. Bet jis juos tik
gadina, ir kiekvieną kartą, kai susipykstame, vis labiau tolstame vieni nuo
kitų.
Žodžiai, ištarti supykus, sprendimai, priimti
supykus, poelgiai, pakurstyti pykčio, paprastai ne itin išmintingi. Niekur nedingsime
nuo kraupios statistikos, kad per septyniasdešimt procentų aukų - žudikų
draugai ar giminaičiai, dažnai užmušti iš pykčio, kilus ginčui dėl menko nieko,
ir neretai ginklu, įsigytu namo gyventojams ginti nuo įsibrovėlių.
Pagaliau pasvarstykime, kokią žalą pykdamas
žmogus daro sau. Senelė sakydavo, kad pykti - tai praryti uždegtą fejerverką.
Supykęs žmogus švaistosi kandžiais žodžiais, mėtosi daiktais, bet iš tiesų
nukenčia pats, nes jį apninka ligos: astma, skrandžio opa, aukštas
kraujospūdis, širdies infarktas. Neslopinant įniršio,
sąmonėje įsirėžia pykčio vėžė, ir pykčio
reakcija tampa nesąlyginė. Jūs įgaunate polinkį pykti, o greitai užsiplieskiantys
žmonės, kad ir ką darytų gyvenime, visada sutiks kitų žmonių, mėgstančių
bandyti savo artimo kantrybę ar nepritariančių jo nuomonei gyvybiškai svarbiu
klausimu. Tokie žmonės negali užmegzti ilgalaikių santykių ir neįsivaizduoja,
kas yra emocinis saugumas.
Kaip pajungti pykčio galią
Hinduizmo šventraščiai teigia: „Pajungęs tai,
kas tave susargdino, gali išgyti". Neperdedu sakydamas, jog pyktis mus
susargdina, ir man malonu, kad medikai pamažu pradeda pritarti tokiam požiūriui
į pyktį.
Medicinos žurnale neseniai skaičiau puikų
amerikiečio gydytojo straipsnį „Gydomasis meilės poveikis" - meile Naujojo
Testamento prasme jis vadina gailestingumą, pakantumą, atlaidumą. Gydytojas,
remdamasis ligos istorijomis, pasakoja apie vyrus ir moteris, kurie po dažnų
pykčio ir apmaudo protrūkių sunkiai susirgdavo - juos ištikdavo insultas ar
infarktas, paspartintas siuto proveržių. Tai susargdinančio pykčio pavyzdžiai.
Bet jei pažabosime pykčio galią, mus susargdinęs jausmas suteiks jėgų
nenuilstamai dirbti gelbstint aplinkinius nelaimėje. Kai dirbdami
nesavanaudiškai užsimiršime, grįš ir fizinė, ir psichinė sveikata bei saugumo
jausmas.
Įtūžęs žmogus leidžia pykčiui jį pavergti, bet
išmokęs sutramdyti šį milžinišką energijos šaltinį gali jį panaudoti sunkumams
įveikti ir padėti kitiems. Todėl man labai brangus Gandhi'o pavyzdys: jis rodo,
kad mes visi pajėgūs taip pasikeisti. Tai įžvalgiai nurodė gailestingasis Buda.
Kai žmonės, atėję pas jį, skųsdavosi: „Vaikai gadina nuotaiką, vyras ar žmona
siutina", - jis atsakydavo paprastai: „Jūs sielojatės ne dėl vaikų ar vyro
(žmonos) elgesio; jūs sielojatės, nes turite polinkį sielotis".
Pasiryžkime atsikratyti šio polinkio.
Nelaukite, kol pyktis virs įniršiu. Pykčio
lengviausia atsikratyti mantra. Taip išmoksime lėtai supykti ir greitai
atleisti. Nelaukime, kol pyktis virs laukiniu įniršiu, kai protas aptemsta, o
dvasios ramybė susidrumsčia; tada kalbėti ir net prisiminti mantrą labai sunku.
Pasistenkite prisiminti mantrą, kai tik pajusite kylant pyktį, kai pastebėsite
pirmuosius artėjančios audros ženklus. Jei galite, eikite pasivaikščioti ir
sparčiai žingsniuodamas kalbėkite mantrą. Turbūt nereikia pridurti, kad mantrą
prisiminsite daug greičiau, jei ją kalbate nuolat.
Apmaudas
Pyktis sąmonės scenoje ne visada pasirodo raudonu
veidu ir išplėstomis šnervėmis; yra ir kitas jo pavidalas - apmaudas. Lėtas
svilinantis apmaudas suryja ne mažiau mūsų gyvybinių jėgų negu pykčio
protrūkiai, asmeniniams santykiams jis irgi kenkia ne mažiau. Jei apmaudą
puoselėjame ir nuolat apie jį mąstome, sąmonėje it subraižytoje plokštelėje
atsiranda apmaudo vėžė. Jei koks nors žmogus mums kelia pasipiktinimą, kuo
toliau, tuo daugiau dalykų ima mus erzinti, ir ilgainiui subraižyta apmaudo
plokštelė sudžeržgia, vos išgirdus mus siutinančio žmogaus balsą ar pamačius
tokios pat spalvos kaip jo automobilį. Supykęs ne visada prisimenate mantrą, o
apmaudaudamas bet kada galite ją kalbėti. Užuot be paliovos gromuliavęs
apmaudą, pakeiskite jį Šventuoju Vardu. Man rodos, Thomas Jeffersonas yra
pasakęs: „Kai supyksti, suskaičiuok iki dešimt ir tik tada kalbėk". Aš
patarčiau supykus dešimt kartų pakartoti mantrą ir tik tada kalbėti; jei labai
supykote, pakartokite mantrą šimtą kartų, o jei jus apėmė apmaudas, kalbėkite
ją kol galite.
Nekantrumas
Nekantrumas - dar vienas vargšas pykčio
giminaitis. Negalime sulaukti, kol kitas žmogus pasitrauks mums iš kelio, kad
galėtume daryti ką norime; negalime sulaukti, kol kitas žmogus užbaigs sakinį,
kad patys galėtume prabilti. Mane iki šiol stebina vairuotojai, puolantys
pypsėti, jei priešais važiuojantis automobilis pajuda ne tą pačią akimirką, kai
užsidega žalia šviesa. Antra vertus, kantrybė - viena nuostabiausių savybių.
Jei turime kantrybės, sutariame su kitais žmonėmis, nors jie ir turi trūkumų;
palaikome juos, net jei jie suklydo, švelniai ir dalykiškai nurodydami klaidas.
Jei turime kantrybės, matome tikrąjį žmogų, o ne godulio ar pykčio kaukę.
Kantrybė - geriausia priemonė tarpusavio santykiams stiprinti, nes prieš
daugelį amžių Patarlių knygoje pasakyta: „Švelnus atsakymas nuramina
pyktį". Su žmogumi, kuris nelaimėjo grožio konkurso, neturi pinigų banke,
nemoka net padangos pakeisti, bet yra neapsakomai kantrus, gyvenimas niekada
nebus nuobodus.
Kai mokiniai klausdavo Budos: „Kaip išmokti
kantrybės?", - jis atsakydavo: „Mokantis". Neįgysime kantrybės vien
panorėję būti kantresni ar prisisegę ženkliuką AŠ KANTRUS; kantrybės reikia
mokytis.
Kartą paklausiau senelės, kodėl žmonės mane
smerkia it puola, o ji atsakė: „O kaip kitaip tu išmoksi kantrybės?" Jei
prisiminsime mantrą, ji padės mums būti kantresniems, o mūsų pavyzdžiu seks
kiti. Kai pikti nekantros žodžiai veržiasi iš lūpų, užsičiaupkite ir mintyse
kalbėkite mantrą; tegu šiurkštūs žodžiai atsitrenkia į sukąstus dantis ir lieka
neištarti. Net kai atrodo, kad pasiusite, jei priešais stovintis automobilis
nepajudės tą akimirką, kai užsidegs žalia šviesa, kalbėkite mantrą. Tada jūsų
ranka nepaspaus sirenos, kraujospūdis nepakils, o svarbiausia - nekantros galia
virs vertingiausia iš visų savybių - kantrybe.
Godulys - dar viena nepageidaujama piktžolė,
kurią išrauti iš sąmonės padeda mantra. Goduliu aš laikau įvairius
savanaudiškus troškimus: valdžios, garbės, pinigų, malonumų ir nesibaigiančios
laimės godulį, savanaudiškai tenkinant savo reikmes ir nepaisant savo artimo.
Pabrėžiu, kad smerktinas ne troškimas, o
savanaudiškumas. Nesavanaudiškas troškimas palengvinti kitų žmonių kančias arba
didinti kitų žmonių gerovę - pats kilniausias elgsenos motyvas.
Kartą korespondentas iš Europos paklausė
Mahatmos Gan- dhi'o, kuris dirbo negalvodamas apie valdžią, garbę ir pelną:
„Negi jūs visiškai nieko netrokštate?"- „Trokštu daugiau už kitus, -
atsakė Gandhis. - Trokštu tapti nuliu". Kitaip tariant, jis norėjo
atsikratyti visų savanaudiškų troškimų. Pavyzdžiui, savanaudišką pelno troškimą
galima paversti nesavanaudišku troškimu, kad visi turėtų maisto, drabužių ir
stogą virš galvos; techniškai tai nesunku. Taigi kalbėdamas apie godulį aš
turiu galvoje savanaudiškus troškimus.
Godulio kurstomi poelgiai tik pakenks tiek
mums, tiek kitiems, nes galop liksime nepatenkinti ir susvetimėję. Godulys
uždeda akidangčius, todėl žiūrime pro plyšį. Pavyzdžiui, žmogus, kurį valdo
pinigų godulys, mato pasaulį pro plyšį, primenantį dolerio ženklą; žiūrėdamas į
saulės nutviekstą pievą, jis mąsto: „Kiek pinigų nubyrėtų į kišenę, šitą
laukymę nustačius dangoraižiais". |