„Tyrinėjimai, apie kuriuos pasakojama dr. R.Moody
knygoje, įlieja naujos šviesos į nūdienį mokslą ir patvirtina stebėjimus, kurie
vienaip ar kitaip išliko žmonijos atmintyje bent per pastaruosius du
tūkstančius metų – kad yra gyvenimas po gyvenimo”, – taip parašė medicinos
mokslų daktarė Elisabeth Kubler-Ross R.Moo’dy knygos leidime anglų kalba.
O štai ką pasakė Richard Bach, novelės „Johnatan Livingston
Žuvėdra” autorius: „Su džiaugsmu ir nuostaba perskaičiau pirmą sąžiningą
traktatą apie paslapčių paslaptį ir iš kartos į kartą persiduodančią baimę dėl tos nežinomybės”.
Pasak žurnalo „Amerika”, devintajame dešimtmetyje dr. R.Moody
knyga JAV buvo pripažinta pirmąja bestselerių sąraše. Argi neįdomu ir mums
susipažinti su liudininkais, teigiančiais, jog „palikę savo kūniškąjį
apvalkalą, buvo pavirtę neregima dvasia”? Juk tokia ateitis, anot jų ir paties
autoriaus, laukia kiekvieno iš mūsų!
Į KĄ PANAŠI MIRTIS?
„Visi kentėjimai išblėsta”.„Judėjau didžiuliu greičiu
juodame vakuume”.„Tai – visiškos ramybės jausmas. Nebuvo jokios baimės”. „Atsidūriau
labai tamsiame ir giliame slėnyje. Vėliau vis pagalvodavau: "Štai tik dabar
suvokiu, ką reiškia Šventojo Rašto žodžiai mirties šešėlių slėnis. Juk aš ten
buvau! Ten!” „Grįžęs verkiau visą savaitę vien todėl, kad turiu vėl
gyventi šiame pasaulyje, gyventi po to, kai pabuvau aname”.„Tenai man
atsivėrė ištisas naujas pasaulis! Dargi pagalvojau: „Kaip praturtėjo mano
protas! Kiek nauja įgijau!”„Girdėjau balsą, sakantį man, jog turiu grįžti. Ir
nė kiek nebijojau…”
Nepaisant įvairiausių aplinkybių, dėl kurių įvyksta artima pažintis su
mirtimi, nors skiriasi žmonių amžius, charakteriai, temperamentai,
išsilavinimas, religiniai įsitikinimai, vis dėlto pergyvenimai superkritiškuoju
momentu stebėtinai panašūs. Iš esmės visus pranešimus „iš anapus” ar nuo šio
pasaulio barjero galima sugrupuoti į 15 atskirų elementų, kurie vėl ir vėl
paliudijami naujų duomenų, kuriuos nuolat renku.
Žmogus miršta. Tą momentą, kai jo fiziniai kentėjimai
pasiekia ribą, jis girdi, kaip gydytojai jį pripažįsta mirusiu. Girdi nemalonų
triukšmą, itin garsų zvimbimą arba dūzgimą ir tuo pačiu metu jaučia judąs
didžiuliu greičiu ilgu tuneliu. Nelauktai supranta esąs savojo kūno išorėje,
nors jaučia jo fizinį artumą. Mato savo kūną iš tam tikro nuotolio. Stebi jis
ir gydytojų bandymus atgaivinti jo nejudantį kūną. Nors yra ištiktas emocinio
šoko, jis junta tam tikrą pranašumą prieš savo – jau ne savo kūną.
Po kiek laiko
jis susitaiko su mintimis apie naują būseną ir pamažu prie jos pripranta. Pastebi
vėl valdąs kūną, kuris tikriausiai jam priklauso, bet šis visai kitos
prigimties ir kitokių savybių negu anas, fizinis, kurį neseniai paliko. Netrukus
jo laukia kiti svarbūs dalykai. Iš kažkur atsiranda kitų žmonių sielos, matyt,
tam, kad jį sutiktų ir jam padėtų. Tarp jų atpažįsta mirusius giminaičius ir
bičiulius, kuriuos pats seniau ar visai neseniai apraudojo. Pagaliau pasirodo
Šviečiančiojį Būtybė (rašau didžiąja raide, nes Ją mačiusiems tik Ji viena
tokiu pavidalu pasirodė - vert.), iš kurios spinduliuoja
tokia meilė ir dvasinė šiluma, kokių jis, mirštantysis, ligi šiol nebuvo
patyręs. Ši Būtybė be žodžių pateikia jam klausimą, siūlydama įvertinti visą
gyvenimą. Pro jo akis praslenka visas gyvenimas iki mažiausių smulkmenų, kurias
buvo primiršęs ir apie kurias tik jis vienas (bent taip manė!) turėjo žinoti. Jis
pasijunta besiartinąs prie kažkokios linijos, barjero ar ribos (sunku tai
apibūdinti), kuri, atrodo, skiria žemiškąjį ir vėlesnįjį gyvenimus. Vis dėlto jis suvokia, kad šią akimirką dar gali grįžti į
Žemę, kad jo mirtis priešakyje. Bet jis jau priešinasi grįžimui, nes pasijunta
kupinas džiaugsmo, meilės ir ramybės. Tačiau, nepaisant nenoro grįžti atgal,
kažkokiu būdu jis susijungia su buvusiu savo kūnu. Vėliau apie tai, ką matė,
jautė ir išgyveno, bandys papasakoti kitiems žmonėms, bet vargiai ar pavyks. Pirmiausia,
žmonių kalboje, kokia ji bebūtų, neras adekvačių žodžių bei sąvokų nežemiškiems
reiškiniams tiksliau perteikti. Pasakotoją neretai lydės pašaipos, ironiškos
šypsenėlės, ir tuomet jis užsisklęs savyje. Tačiau tai, ką išgyveno itin
kritišką akimirką, paliks vėlesniam gyvenimui, koks jis bebūtų ilgas,
neišdildomą pėdsaką. Tai ypač atsilieps jo pažiūroms į mirtį ir jos santykį su
gyvenimu.
„NEGALIU
APSAKYTI…”
Kad susikalbėtume, reikia mokėti ne tik bendrą abiem
pašnekovams kalbą, bet ir turėti gyvenimo toje pačioje ar artimoje aplinkoje
patyrimą, stebėti tuos pačius reiškinius, žinoti daiktų ar reiškinių paskirtį
ir pan. įvykiai, išgyventi tų, kurie buvo priartėję prie mirties, yra tiek
atsieti nuo bendražmogiškosios patirties, kad norėdami visa tai apsakyti
neišvengiame lingvistinių keblumų. Žmonės, grįžę nuo mirties barjero,
charakterizuoja „ką matę, ką jautę” kaip nepasiduodantį žemiškiems
apibūdinimams.
Būtent šitai daugelis pabrėžia. Trūksta žodžių ir sąvokų
tam, ką jie nori pasakyti. Paprasčiausiai stinga būdvardžių, ypač aukštesnių
formų negu aukščiausia. Viena moteris, tikriausiai gerai išmananti matematiką,
apibūdino man aiškiai ir glaustai: „Na, egzistuoja trys dimensijos – ilgis,
plotis ir aukštis. Ir aš tuo tikėjau. Tai – netiesa! Matavimų yra daugiau”.
Taip, be jokios abejonės, pasaulis, kuriame gyvename, yra trimatis, kitaip
nebūtų mūsų fizinio kūno. Bet anas kitas, kurio slenkstyje atsiduriame po
klinikinės mirties, turi daugiau matavimų (gal keturis?) ir yra kur kas
sudėtingesnis, kaip kad trimatis pasaulis sudėtingesnis negu dvimatis,
teturintis ilgį ir plotį. Dvimačiame kūnai neįmanomi, nes jie šiame pasaulyje
perdaug sudėtingi: čia – plokštumų viešpatija.
Sudėtingesniame negu trimatis pasaulyje yra dalykų, kurių
mes nematėme ir jų negalime matyti mūsų sąlygomis. Yra jutimų ir reiškinių,
kurių negalėdami su kuo nors palyginti negalime suvokti. Štai kodėl nepajėgiame
viso to ir perpasakoti. O jei ką ir pasakojame, perteikiame trimačio pasaulio
vaizdais, reiškiniais ir sąvokomis, tuo pačiu surasdami labai tolimus,
supaprastintus palyginimus. Mano supratimu, šiuo atveju dera prisiminti žinomą
alegoriją apie dramblį ir keturis neregius. Šių paprašė apibūdinti dramblį.
Pirmasis, palietęs dramblio pilvą, pasakė: „Dramblys – tai aukštai padėta
cisterna”. Antrasis, apkabinęs dramblio koją, neginčijamu žinovo balsu tarė:
„Dramblys – tai storas medis”. Trečiasis, palietęs straublį: „Dramblys panašus
į smauglį”. O ketvirtasis tarėsi esąs sumaniausias ir gudriausias: „Ką jūs čia
prasimanote?! Dramblys – tai gyvas, krutantis kopūstas!” Bet ne, ir šis
palyginimas ne visai tiko. Alegorijoje bent visos dramblio kūno dalys realios,
tad ir palyginimai realūs, nors ir neišsamūs. O čia nėra su kuo nė palyginti!
Šiuo atveju jau geriau tiktų pavyzdys, kai aklas negras, visą laiką gyvenęs
atogrąžų Afrikoje, bandytų aprašinėti Grenlandijos sniegą. O man jau krebžda
dar viena mintelė: pabuvę ties mūsiško gyvenimo ir mirties riba tikriausiai
negalėjo suvokti to, kito pasaulio, pilnatvės. Jie tik pajuto, kad aname
pasaulyje yra tas, ko pas mus nėra, ir nėra to, kas yra pas mus. Beje,
pasakojome apie mirusių sielas, kurias nuklydusieji ten atpažino. Ne, jie
nebuvo visai tokie pat, nes ir atpažįstami neturėjo žemiškojo (fizinio) kūno. Bet
gal jie sugeba laikinai „pasisavinti” žemiškąjį pavidalą, kad galėtų atpažinti
naujai atvykę tamsiuoju tuneliu? Klausimai, klausimai… Jų be galo daug.
Gyvenimo tęstinumo po fizinio kūno mirties fenomenalūs tyrinėjimai dar tik
įpusėję. Ne, dar tik pradedami. Vargu ar tam užteks vieno žmogaus, dešimties ar
šimto kartų amžiaus?
Grįžkime į tai, kuo pradėjome.
Daugelis pacientų prisipažįsta girdėję, kaip gydytojai ar
kiti žmonės, stovėję prie lovų, teigdavę, jog jie jau mirę. Viena moteris
liudijo: „Ligoninėje negalėjo nustatyti, kokia liga sergu. Gydantis daktaras
mane siuntė pas rentgenologą, kad padarytų kepenų nuotrauką ir išaiškintų kas
kaip. Prieš rentgenoskopiją reikėjo sulei- sti preparatą, kuris gali sukelti
alergiją, todėl mažytę jo dozę išbandė ant mano rankos. Buvau linkusi j
alergiją, bet šj kartą jokios reakcijos nebuvo. Preparatą ėmė leisti j mano
kūną reikalingu kiekiu. Vis dėlto visų
nuostabai mano širdelė neištvėrė. Pajutau, kaip rentgenologas pribėgo prie
telefono, stovėjusio ant palangės, ir surinko numerj. Girdėjau, kaip jis
pasakė: "Daktare James, aš nužudžiau jūsų ligonę. Taip, misis Martin!” Betgi
aš žinojau esanti dar gyva! Bandžiau pasijudinti ar kitaip duoti ženklą. Bet
negalėjau nė mažojo pirštelio pakrutinti, nė mimika išreikšti… Kai subėgę
medikai bandė mane gaivinti, suvokiau, kaip jie tarėsi, kiek ir kokių vaistų
suleisti (taip ir šnekėjo profesionaliu žargonu: "kubikų”), bet nejaučiau, kai
jie mane liesdavo. Net kai dūrė adata…”
Jaunuolis, ištrauktas iš automobilio nuolaužų ir greitosios
pagalbos medikų pripažintas mirusiu, netikėtai atgaivintas, pasakojo:
„Girdėjau, kaip moteriškas balsas avarijos vietoje tarė "jis miręs”, o vyriškas
balsas patvirtino "su juo mums nebėr ką veikti”.
Panašaus pobūdžio pranešimai, pasiekiantys mane iš toliau
ir labiau oficialūs, derinasi su kolegų, dirbančių su manimi ar tame pačiame
mieste, pastebėjimais. Pavyzdžiui, vienas gydytojas prisiminė: „Vienai mano
pacientei sustojo širdis, kai su anesteziologu ruošėmės ją operuoti. Stovėjau
prie ligonės galvos ir pamačiau, kaip išsiplėtė jos akių vyzdžiai. Kurį laiką
dar bandėme grąžinti moterį gyvenimui, bet nesėkmingai. Tada pasakiau: "Na, dar
kartelį!” Širdis tarsi išsigandusi pradėjo pamažu spurdėti, plakti. Ligonė
atsigavo. Po kurio laiko jos paklausiau, ką
jautusi. Moteriškė atsakė, jog ničnieko, išskyrus žodžius: "Na, dar kartelį! Ir
užteks”.
RAMYBĖ IR ATILSIS
Daugelis žmonių junta tik malonius pojūčius. Po sunkios traumos vienas vyriškis neberodė jokių
gyvybės ženklų. Papasakojo jis štai ką: „Gavęs traumą po akimirkos pajutau
staigų nepakeliamą skausmą, kuris apėmė visą mane. Tarytumei ištirpau tame
skausme. Liko keistas jausmas: rodos, sklandau tamsioje erdvėje. Diena
pasitaikė labai šalta, bet ir to šalčio nebejutau. Buvo šilta ir jauku kaip
niekad. Atsimenu, dar pagalvojau: "Ar tik nesu miręs?"
Moteriškė, kurią pavyko išplėšti iš mirties po širdies
priepuolio, aiškino: „Pajutau visiškai neįprastą būseną. Kitaip tariant,
nejaučiau nieko, išskyrus ramybę ir palengvėjimą. Nebeslėgė žemiški rūpesčiai. Nerimas,
kurį gyvendama nuolat jausdavau, irgi atlėgo. Tad tariau sau: "Kaip gera ir ramu! Kad taip
amžinai…” Ir stebėjausi: "O kur neatlyžtantis skausmas, kuris mane nuolat
kamuodavo?”
Kitas žmogus: „Pažinau palaimingos vienatvės, didelės ramybės
ir atilsio jausmą. Taip buvo puiku sieloj!”
Žmogus, miręs nuo žaizdų, gautų Vietname, pasakojo, jog po
sunkaus sužeidimo patyrė didžiulį palengvėjimą. Mirties baimės nejuto, nes
nesuvokė ją prisiartinus. „Skausmo visai nebuvo, ir aš niekad iki tol nebuvau
toks laisvas. Man lengva ir – viskas o’key!”
triukšmas
Daugelyje pranešimų minimi įvairiausi, neįprasti pojūčiai
mirštant ir net priešmirtinėje būsenoje. Kartais aidėdavo garsai – nepakeliami,
itin nemalonūs. Štai vieno vyriškio vėliau padiktuotas pojūčių aprašymas. Klinikinė
mirtis jį ištiko per pilvo ertmės operaciją: „Labai nemalonus zvimbiantis
garsas ėjo tiesiog iš mano galvos. Jis pasiutusiai dirgino, tiesiog varė iš
proto… Niekada, niekada nepamiršiu šio triukšmo!”
Kita moteris pasakoja, jog netekusi sąmonės tik ji viena
(ir niekas iš aplinkinių) išgirdo garsų gaudimą, ne – zvimbimą, o gal viena ir
kita. O ji tarytumei sukosi aplink save, kažkur lėkdama… Įdomu, kad daugelis
pasakojusių visa tai apibūdina kaip riaumojimą, staugimą, šniokštimą, medžių ošimą,
ūžimą, beldimą, žvangėjimą, čežėjimą, braškėjimą… Kartais garso efektai būna
patrauklūs. Pavyzdžiui, žmogus, laikytas mirusiu, bet atgaivintas,
prisipažino: „Girdėjau kažką panašaus j varpų skambesį tolumoje, jam
atplaukiant per laukus ir pievas. Tarytumei tuos garsus atneštų vėjas – čia
gaudžia stipriau, čia vėl nutolsta. O kartais skambėjo nelyginant japonų
varpeliai…” Kaip skamba japonų varpeliai, retas esame patyrę. Užtat galime
įsivaizduoti, kaip skamba kaimo bažnytėlės varpai. Jie, turbūt, visur panašūs –
ir šiaurės Prancūzijos lygumose, ir Lenkijoje (ir be abejo, Lietuvoje - vert.).
Reanimuotasis pasakotojas knygos autoriui pridūrė: „Tai buvo vieninteliai
garsai, tuokart pasiekę mane. Iš kur jie? Neturiu supratimo”.
Jauna moteris, vos nenumirusi nuo vidinio kraujavimo, prasidėjusio
dėl kraujo
krešėjimo sutrikimų, pasakojo, jog kolapso metu ji pradėjusi girdėti „kažkokią
muziką – didingą, puikią”.
tamsus tunelis
Dažnai vienu metu su garso efektais žmonės pasijunta labai
greitai lekią kažkokioje erdvėje. Ją nusakant vartojami įvairiausi
apibūdinimai. Man, liudijimų rinkėjui, teko girdėti, jog vieni ją įsivaizdavę
kaip ilgą, tamsų tunelį, kiti – kaip urvą, treti – šulinį, ketvirti –
dūmtraukį, penkti – nutekamąjį vamzdį, šešti – tamsų slėnį su blyškiais
šešėliais, septinti – tarpeklį, aštunti – kažką panašaus į cilindrą, devinti –
uždarą erdvę, dešimti – tiesiog kiaurymę… Žodžiu, vartojamos skirtingos
sąvokos, bet tai netrukdo pastebėti, kad visi pasakotojai skirtingais
palyginimais stengėsi išreikšti tą patį.
Susipažinkime su dviem pasakojimais, kuriuose ryški tamsaus
tunelio idėja.
„Tai atsitiko, kai buvau vos dešimties metų. Dabar jau
įžengiau į 37-uosius. O atrodo, kad viskas buvo vakar. Atmintin tas nutikimas
įsirėžė be galo ryškiai, su visomis smulkmenomis. Niekad, jau niekad to
nepamiršiu! Pavasarį taip sunkiai susirgau, jog mane paskubom atvežė į
artimiausią ligoninę. Daktarai iškart griebėsi narkozės. Kodėl – nežinau, nes
buvau pernelyg mažas. O vėliau persirgtomis ligomis nebesidomėjau.
Buvo tie laikai, kai ligoninėse dar naudodavo eterį. Prie
mano nosies prispaudė aštriai kvepiantį tamponą ir – o, Dieve! – (man vėliau
apie tai prasitarė) mano širdelė liovėsi plakusi. Nors ir buvau narkozės
būklėje, manyje išliko kai kurie jutiminiai pojūčiai, gal kiek ir prislopinti. Pirmiausia
mane pasiekė skambantis, itin ritmingas triukšmas: brrrnung-brrnng-brrrnung! Po to pajudėjau ir ėmiau vis greičiau skrieti ilga,
tamsia erdve. Nelyginant, – atsiprašau, ką dabar pasakysiu, – būčiau atsidūręs
tuščiame kanalizacijos vamzdyje ar į jį panašaus daikto viduje. Judėjau, lėkiau
į nežinią ir visąlaik girdėjau: brrrnung-brrnng…„
Kitas žmogus, sunkiai sirgdamas, irgi buvo taip arti
mirties, kad jo akių lėliukės išsiplėtė. Atsigavęs ir sustiprėjęs jis pasakojo:
„Atsidūriau nepaprastai tamsioje, tiesiog juodoje
tuštumoje. Tuštumą, kurią jutau, sunku žodžiais išreikšti. Ir ne tik todėl, kad
tai tuštuma. Ji kažkuo keista. Jaučiausi judąs vakuume pirmyn per tamsą. Kur –
nežinau, kokiu tikslu – juo labiau. Tiktai suprantu, kad judu. Rodos, skrieju
tuščiaviduriame, beoriame cilindre. Šitai jausti yra keisčiau negu keista. Ir
cilindre esi, ir dar kažkur. Perpus!”
Trečias žmogus, atsidūręs ant mirties slenksčio, savo
pasakojimą grindžia religiniais motyvais:
„Netikėtai atsidūriau labai tyliame ir tamsiame slėnyje. Panašu,
jog jo dugnu driekėsi kiek pilkšvesnis, pelenų spalvos takas, o gal kelias. Ir
aš juo ėjau… Vėliau, kai pasveikau, man toptelėjo mintis: Šventajame Rašte yra
posakis mirties šešėlių slėnis. Vadinasi, aš ten jau buvau! Ten!”
• be kūno
Daugelis mūsų tapatiname save su kūnu. Pripažįstame, jog
yra ir protas, tačiau tai – kažkas efemeriška, t.y. laikina, nepatvaru. Pagaliau,
protas gali būti ne kas kita, kaip elektros dalelių ir cheminių procesų
rezultatas. Daugybė žmonių tiesiog negali savęs įsivaizduoti egzistuojant
kitokiame būvyje kaip fizinis kūnas arba šalia jo, šalia kūno, prie kurio taip
pripratome.
Žmonės, kuriems buvo lemta (ar nelemta) pajusti mirties
artumą ir su kuriais man pavyko pasišnekėti, niekuo nesiskiria nuo paprasto
vidutinio žmogaus, būtent nuo žmogaus, tapatinančio save su kūnu. Todėl dažnas
mirštantysis būna be galo nustebintas po to, kai perėjęs tamsųjį tunelį ar
slėnį, pajunta, jog gali j savo kūną žiūrėti iš šalies, kai tampa tarsi
pašaliniu stebėtoju, kai mato save, kitus žmones ir įvykius nelyginant scenoje
ar kino juostoje.
Susipažinkime su keletu pasakojimų, kuriuose aprašomi panašūs
antgamtiniai buvimai šalia fizinio kūno.
Vidutinio amžiaus moteris pasakoja:
„Mane į ligoninę paguldė dėl širdies ligos. Kitądien nustojau
kvėpavusi, sustojo širdis. Išgirdau, kaip seselės ėmė kažką šaukti, tikriausiai
gydytojus. Bet aš, jų nesulaukdama, atsiskyriau nuo kūno. Gal tapau mažu
kamuolėliu, bet nesu tuo tikra. Tiktai žinau, jog prašliaužiau plyšeliu tarp
čiužinio ir antklodės iki lovos krašto (o gal skersai čiužinio ir lovos
vielinio tinklelio) ir atsidūriau ant palatos grindų. Po
to pradėjau lėtai kilti aukštyn. Kildama mačiau, kaip dar keletas seselių įbėgo
į palatą, jų prisirinko koks tuzinas. Mano gydytojas kaip tik lankė ligonius
(rytinė vizitacija ar panašiai) ir įėjo skubriais žingsniais. Mačiau, kaip jis
įėjo! Ne, iš lovos nebūčiau mačiusi, nes ją supo seselės. O man regėti, kas
darosi palatos tarpduryje, niekas netrukdė. Pamenu, pagavau save mąstant: "Įdomu,
ką darys gydytojas?,, Susiradau patogią vietelę palubėje už šviestuvo. Kvailutė,
mat dar vyliausi, jog mane pamatys ir kils visuotinis išgąstis, sumišimas! Prisimenu,
palyginau save su lengvu popierėliu, pakibusiu ore, vėjeliui dvelktelėjus.
Mačiau, kaip gydytojas, padedant gailestingosioms seselėms,
bandė gaivinti mano kūną. O jis, maniškis pakankamai stambios kompleksijos
kūnelis, gulėjo išsikėtojęs ir nejudrus. Viena seselė šūktelėjo: „O,
Viešpatie! Ji mirė!” O antroji dar kartą pasilenkė prie manojo kūno ir vėl
bandė gaivinti metodu „iš burnos – j burną”. Žiūrėjau j jos pakaušį, o ji,
vargšelė, vis triūsė. O, Madona, niekada nepamiršiu jos trumpai kirptų plaukų
nei jų spalvos. Tai buvo mano gelbėtoja! Po to
pamačiau, kaip į palatą įstūmė kažkokį aparatą ir pabandė elektros šoku
paveikti krūtinės ląstą. Girdėjau, kaip procedūros metu subraškėjo ir
sutraškėjo mano kaulai. Tiesiog baisu! Tik aš nejaučiau nei elektros purtymo,
nei kitokio skausmo. Matau, kaip jie masažuoja mano krūtinę, trina rankas ir
kojas, matau ir stebiuosi: „Kodėl jie taip jaudinasi? Man juk dabar taip gera!"
Lengvai galima įsivaizduoti, kokios mintys ir jausmai kyla
žmonėms, patekusiems į tokią situaciją! Daugelis mano, jog galimybė nebūti savo
kūne yra visai neįtikėtina, ir netgi visa tai išgyvenę pasijunta sutrikę ir
bando tuos išgyvenimus kaip nors atsieti nuo mirties. Stebisi, kodėl visa tai
įvyko būtent jiems, kodėl jie galėjo į save pažvelgti iš šalies.
Reakcija į šią būseną gan nevienoda. Vieni (o tokių
dauguma) superkritiškuoju momentu bandė žūtbūtinai grįžti į savo kūną, tik
nežinojo, kaip tai padaryti. Kiti pasakojo jutę panišką baimę. Dar kiti (jų,
tiesa, nedaug) patyrė, galima sakyti, teigiamą reakciją. Pavyzdžiu gali būti
šis pasakojimas:
„Iš pat ryto mane apgobė tiršta, pilka migla… Tarytum
plaukiu ore… Jaučiu – jau jau palieku kūną, sunkų, lyg. būtų svarstis ant
krūtinės ar prie kojų… Na, štai, ir juo atsikračiau… Žvilgteliu atgal… Apačioje
matau lovą, joje – save… Kas tai? Jokios baimės nepatiriu… Su nauja būsena –
pats savo nuostabai! – susitaikęs… Kas bus – tebūnie… Tiesiog ramu… Nė kiek
nesukrėstas ir neišgąsdintas ne- paprasto įvykio…
Atrodo, nebuvo ir nėra ko jaudintis… Tiesa, supratau,
kad mirštu, kad ta situacija, kurioje atsidūriau, yra mirtis. Tik kažkas
viduje man sakė, kartojo: jeigu dabar, neatidėliodamas nė akimirkai, negrįšiu
j savo kūną, mirsiu galutinai
Visiškai skirtingi žmonių požiūriai j jų paliktuosius
kūnus. Jauna mergina, kuri mokėsi ketindama tapti gailestingąja seserimi, nupasakoja
savo būseną, kai ligos metu atsidūrė klinikinės mirties būklėje. Vėliau ji
aprašė savo baimę, manau, suprantamą kiekvienam:
„Mums, besimokančioms, nuolat kaldavo j galvą, kad savo
kūnus po lemtingos valandos paaukotume mokslui. Ir štai tada, kai man darė
dirbtinį kvėpavimą, įtemptai galvojau: "Ne, nenoriu, kad mane pjaustinėtų kaip
eksperimentinį lavoną!”
Girdėjau dar kitų dviejų ligonių pasakojimus, kad jie,
atsiskyrę nuo savo kūnų, jautę tą patį, ką ir ši mergina, [domu, jog abu buvo
medikai: vienas – gydytojas, antras – gailestingoji seselė. Sutapimas?
Kartais požiūris į savo kūną esti susietas su gailesčiu. Statybų
darbininkas, kurio kūnas, krisdamas iš didelio aukščio, buvo žiauriai
sužalotas, o širdis kurį laiką nebeplakė, po savaitės pasakojo:
„Nors žinojau begulįs lovoje, kažkuriuo metu pamačiau lovą
iš šalies ir gydytojus, susibūrusius aplink ją. Niekaip negalėjau suprasti,
kaip gi pajėgiu žiūrėti j save ir geležinę lovelę. Ūmai pasidarė skaudu matyti
save tokioje apverktinoje būklėje ir taip išdarkytą”.
Keletas atgaivintųjų po klinikinės mirties teigė jautę
abejingumą buvusiems savo kūnams. Štai kad ir toks ligonės aprašytas fragmentas:
„Ligi tol nė nežinojau, kaip atrodau. Buvau įpratusi matyti
save tik veidrodyje ir nuotraukoje. Abiem atvejais buvau plokščia. Be to,
veidrodyje stovėjau keistai išvirkščia: kur dešinė, ten buvo kairė. Kaip čia
paaiškinti? Na, kai dešine ranka imu šukas, veidrodyje mano antrininkė tą patį
daro kaire ranka. Ant mano kairiojo skruosto mažytis apgamėlis, mano
antrininkės – ant dešiniojo. Dabar pastebėjau, jog tikrasis "aš” (tiksliau –
mano kūnas) kiek kitoks negu jį matydavau. Prireikė keleto minučių, kad save
pažinčiau!”
Minėtas abejingumas savo kūnui kartais įgyja itin raiškią
formą, netgi su tam tikra komizmo gaidele. Vienas vyriškis jį gydžiusiai
daktarei prisipažino: „Savo – ne kieno nors kito – mirties metu atsidūriau prie
lovos, kurioje miriau. Žiūriu, mano kūnas jau įgavęs būdingą lavonams pelenų
atspalvį. Puolęs į neviltį, karštligiškai ėmiau puldinėti nuo minties prie
minties. Ką čia padarius? Kokią rasti išeitį? Nusprendžiau, jog pirmiausia
turiu palikti patalpą, kurioje guli lavonas. Juk čia taip nejauku! Vaikystėje
iš senelio girdėdavau istorijas apie vaiduoklius ir numirėlius, jų
bijodavau, tad ir dabar, kaip bebūtų paradoksalu, nenorėjau likti šalia
mirusiojo, nors tas miręs kūnas buvo mano”
Šiame pasakojime daugiau susvetimėjimo negu abejingumo. Čia
dar savo kūnas neapeinamas kaip rąstas ar akmuo. Čia dar patiriama, nors ir
neigiama, reakcija j kūną kaip nuosavybę, nors ir nebesutapatinama su savuoju
„aš”. O būna atvejų, kai savojo „aš” požiūrį į kūną užvaldo visiškas, pabrėžiu,
visiškas abejingumas. Jeigu tikėtume viena moterimi (beje, apie nutikimus ant
gyvenimo ir mirties ribos mažai kas išdrįs meluoti), štai kaip ji sureagavo ant
tos ribos pabuvojusi: „Visai neatsisukau atgal. Ten žinojau esant mano kūną.
Nejutau jokio noro į jį žvilgtelėti. Žemiškąjį gyvenimą baigiu, ir jis man
nebereikalingas. Visas mano dėmesys buvo sutelktas į būsimą pasaulį, į kurį
tikėjausi jau įkėlusi koją… Žiūrėti į savo kūną – tas pat, kas žiūrėti į
praeitį…”
Ir antgamtiškoje būklėje žmogui reikia kažkiek laiko, kad
jo sąmonė priprastų prie to, kas su juo vyksta. Kurį laiką jis bando suvokti,
kas su juo vyksta, užplūsta įvairiausios, net ir keisčiausios mintys, kurių,
jei ramiai galvotų, nė nebūtų, kol suvokia – jis miršta, o gal jau numiręs.
Vienu ar dviem atvejais, su kurių aprašymais susipažinau,
mirštantieji, kurių siela, protas, sąmonė (galite visa tai pavadinti kitaip)
atsiskyrę nuo kūnų, vėliau kalbėjo po išėjimo iš kūnų apskritai pamiršę juos
turėję, buvę fiziniame kūno apvalkale. Jie save laikė „gryna sąmone”. Pasak
vieno jų, buvęs jausmas, jog „jis mato viską aplink save, neišskiriant net
pakaušio, apie kurį neturi supratimo. O pats neužima jokios vietos, žinoma,
savajam "aš” nepriskirdamas savo kūno. Kas jis pats? Sąmonės krešulys? Tirštis?
Koncentratas? Supraskite, ką čia norįs pasakyti…”
Dar keletas teigė, jog „taip buvo įsitraukę į aplinką,
kurioje atsidūrė, kad net nepagalvojo – tebeturį kūną ar likę visai be jo”.
Vis dėlto,
dauguma mano pašnekovų neabejojo, kad „išėjus iš fizinio kūno tuoj pat atsidūrė
kitame”. Čia, deja, įžengiame į sritį, kurią labai sunku aptarti. Tas „naujasis
kūnas” nepasiduoda apibūdinamas neadekvačiomis žmogiškos kalbos sąvokomis. Beveik
kiekvienas, bandęs pasakoti man apie nežemiškąjį kūną, kalbėdamas sutrikdavo ir
teisindavosi: „Nerandu žodžių…” arba „Ką aš čia šneku? Pabandysiu aiškiau,
tiksliau”. Ir vėl: „Ne, visai ne taip!”
Tuo pačiu „nežemiškojo kūno” aprašymai vienas kitą papildo.
Vartodami skirtingus žodžius, sąvokas, o pasakojimus iliustruodami skirtingomis
alegorijomis, jie kreipia mintis į tą patj. (Beje, pastebėjote, kad čia ir
vėliau vartoju tuos pačius posakius: „vieną ir tą patj”, „kažkuriuo metu”,
„pasijutau” ir panašiai; bet tai tik pabrėžia pasakojimų vienovę.)
Ir dar pastaba. Ilgokai svarstęs išrinkau mokslinį terminą
iki šiol mano vadintajam „nežemiškajam kūnui”. Mat šis netinka. Mėnulio akmuo –
irgi kūnas, meteoritas – juo labiau. Taigi, reikia tikslesnio, apibūdinančio
fenomeną, su kuriuo šiuose liudijimuose susiduriame. Apsistojau ties vardu,
kurį nejučiom pasufleravo du mano pašnekovai, buvę pašnekovai, buvę pacientai.
Tas terminas – „dvasinis kūnas”.
Mirštantieji, rodos, iš pradžių nejaučia savo naujojo
apvalkalo, t.y. dvasinio kūno. Tikriausiai dėl jo fizinių galimybių neturėjimo.
Nebeturintys fizinio kūno, nors ir įgiję naująjį, bergždžiai bando balsu ar
ženklais pranešti artimiesiems apie save – jų niekas nemato ir negirdi. Šauk,
rėk, stumdykis – kūno nebevaldai, o dvasinio kūno riksmas ir judesiai
gyviesiems begarsiai ir neregimi. Tampi tylesnis už virpantį lapelį.
Tai gali paliudyti viena iš mano pacienčių:
„Mačiau, kaip mane, nustojusią kvėpuoti, pernešė į kitą
patalpą ir ėmė reanimuoti. Keistų keisčiausia: kam visas tas vargas?! Man juk
neblogai įsitaisius maždaug pjedestalo aukštyje, gal net kiek žemiau. Viską
matau per žmonių galvas. Bandžiau juos užkalbinti, bet niekas neatsakė. Kalbinau
už nugaros, kad neišsigąstų, kai pamatys, jog ten, iš kur sklinda balsas, nieko
nėra. Vadinasi, ir mano balso nėra?!”
Kitas žmogus:
„Gydytojai ir seserys masažavo mano kūną, o aš bandžiau
juos pamokyti. "Palikite mane ramybėje!” Ir jau piktokai: "Palikite! Tai mano kūnas.
Argi aš negaliu su juo elgtis savo nuožiūra? Nustokite mane badę! Nors skausmo
nebejaučiu, man ši betikslė procedūra nemaloni”. Gelbstintiems mane medikams
netgi bandžiau trukdyti. Vienam storuliui daktarui, prisipažinsiu savo gėdai,
taikiausi įspirti į nepadorią vietą. Tik nieko iš to neišėjo. Ničnieko!
Gydytojų anei seserų rankos nejautė mano prisilietimų. O aš nejutau jų pirštų,
adatų dūrių. Ar jų rankos prasismelkdavo pro manąsias, o gal atvirkščiai – nepasakysiu.
Gal buvo taip, o gal ne – nepastebėjau… Sakau sąžiningai”.
Arba:
„Iš visų pusių žmonės bėgo, skubėjo į avarijos vietą. Stovėjau
siaurame, tuščiame praėjime, kurį subėgusi minia paliko atskubėsiantiems
pareigūnams. Iš ten mačiau atokiau nuo manęs gulintį savo kūną. Gulėjo jis ant
grindinio nenatūralioje pozoje, po juo vis telkėsi, didėjo kraujo klanas. Staiga
nuo šaligatvio metėsi j minią mano žmona. Kaip šiandien matau – vilkinti oranžiniu
lietpalčiu, kurį jai padovanojo mano brolis. Bėgo ji tiesiai į mane. Jau
norėjau Magdą apglėbti: "Nieko nebijok. Tai, kas atsitiko, netrukus
paaiškinsiu. Tik nusiramink. Tik neišsigąsk”. Bet Magda praėjo per mane…
kiaurai. O, Viešpatie! Ji manęs nematė! Aš jai nebeegzistavau! Ji sukniubo prie
mano lavono. Taip, taip, tik dabar supratau: tai buvo mano lavonas. Nebe
kūnas…”
Dažname pasakojime būtinai pabrėžiama: dvasinis kūnas –
besvoris. Daugelis pasipasakojusiųjų iš pradžių, atsiskyrę nuo kūno, pakildavo
į patalpų palubę arba kybodavo ore. Ne vienas aprašė skridimo pojūtį, nesvarumo
jausmą. Tik skrisdavo nemojuodami rankomis, o jei plaukdavo – tai nesiirdami.
Mums, turintiems fizinius kūnus, regėjimas ir pusiausvyros
jutimas padeda nustatyti savo vietą erdvėje arba kuria kryptimi judame ir ar
apskritai judame. Yra dar vienas orientavimosi būdas: tai – kinestezija.
Medikai ją dar apibūdins kaip sausgyslių įtampą. Beje, mes nejaučiame
kinestezijos impulsų. Vis dėlto, spėju, kad be
šio pojūčio iš karto pajustume jo netektį. Turintieji dvasinius kūnus nebeturi
nė vieno šio pojūčio, tad jie praranda svorio jausmą, judėjimo ir buvimo
erdvėje suvokimą.
Dvasinio kūno savybės atrodo kaip galimybių suvaržymas. Betgi
remdamiesi tomis pačiomis nuostatomis, tai galime įvertinti ir kaip suvaržymų
nebuvimą. Įsivaizduokime save, turinčius ne įprastą mums, o dvasinį kūną. Ar ne
privilegijuota padėtis, kai gali kitus matyti, klausytis jų kalbų, o pats likti
nematomas ir negirdimas? O, kad tuo galėtų pasinaudoti šnipai! Minėta padėtis
jiems pasirodytų ideali!
Be to, bejėgis dvasinis kūnas šiame pasaulyje tikriausiai
kitame, sudėtingesniame turi tik jam, anam pasauliui, ypač reikalingų savybių,
apie kurias nenutuokiame.
|