Robetras Antonas Wilsonas savo knygose "Kvantinė psichologija" bei
"Naujoji inkvizicija" rašo, jog žmonės taip elgiasi ne dėl to, kad jie
labai norėtų tarpusavyje peštis. Tiesiog klaidina į kraują įaugęs
požiūris, jog egzistuoja neišvengiami, „objektyvūs" faktoriai, tapę jų
elgesio motyvais. Kitas dalykas, kuris klaidina žmones – tai troškimas
bent dalinai būti tos „objektyvios" tikrovės šeimininkais ir mokyti
kitus ją pažinti. Tačiau kitas irgi nori to paties. Todėl ir atsiranda
„protingesni" ir „mažiau protingi", „teisesni" ir „mažiau teisūs".
Tačiau nešališkų matavimo vienetų, pagal kuriuos būtų galima vertinti
žmogaus „objektyvų" teisumą – nėra.
Tačiau šis keistas paradoksas neatrodo keistas, kai prisimename, kad
mes – socializuotos asmenybės ir netgi labiausiai kūrybingi iš mūsų
didesnę laiko dalį gyvena bendruomenėse ir visuomeniniuose tikrovės
tuneliuose, kurie buvo bendromis jėgomis „statomi" tūkstančius metų.
Netgi kalba, kuria mes kalbame, kontroliuoja mūsų pojūčius bei
galimybes suvokti begalinį suvokti egzistencinį chaosą. Todėl mes ir
suvokiame tik vieną tunelį iš milijardų. Tačiau pagal egzistencinį
požiūrį šie iš pirmo žvilgsnio atrodantys objektyvūs faktoriai, kurie
formavo ir daugelio mūsų pasaulėžiūrą, neatleidžia nuo atsakomybės
tapti kūrybiškiems.
Pasak Roberto Antono Wilsono, socializacijos proceso metu,
manipuliuojant žaidimo taisyklėmis, kuriamas vadinamas
pilietinis-grupinis tikrovės tunelis. Tačiau jis yra efektyvus tik
statistiškai. Kiekvieno žmogaus tikrovės tunelyje visuomet atsiranda
tam tikri ypatumai, netgi totalitariniuose režimuose ar sektose.
Jeigu pamėginsime „pabusti" iš vadinamojo modelinio monoteizmo kuriamo
transo būsenos, jei pasistengsime nuolat sau priminti, kad patys
sukuriame modelius, kuriuos vadiname „objektyvia tikrove", tokiu atveju
įgausime naują, laisvą, nepriklausomą sąmonę. Vienmatis matymas
palaipsniui pavirsta į daugiamatį mąstymą, t.y. į sąmoningą procesą,
kurio metu žmogus, Nietzsches žodžiais tariant, visuomet mato bedugnes.
Wiljamas Bleikas apie tai kalbėjo kiek minkščiau: „Vienu akimirksniu
matyti amžinybę, milžinišką pasaulį smėlio dulkėje, viename garstyčios
grūde – beribę erdvę ir dangų – gėlės dulkelėje".
Kaip sako budistai, žmogus – tai bekraštis šią minutę esančios
patirties kontinuumas. Mano žinių apie kitą asmenį reliatyvumas – tai
galimybių jūra. Žmogus pradeda suprasti, kad yra mažiausiai dvi sąmonės
(o gal ir daugiau). „Įprastoje" arba hipnozės būsenoje priimame savo
sukurtus tikrovės modelius kaip „realius" ir kaip „realią" visatą. Mes
tampame modeliniais monoteistais arba fundamentalistais ir mechaniniais
robotais su pasyvia, mechaniška tikrovės potyrio pasaulėžiūra. Mes
nesąmoningai, mechaniškai redaguojame ir „atrenkame" egzistencinio
suvokimo informacinius bitus, įleisdami juos į „realią" visatą tik po
to, kai „patikriname" ir atrenkame tinkamus pagal pačių sukurtus
„įstatymus". ,,Likdami pasyvūs robotai, mes jaučiamės „realios"
visatos, kuri su mumis daro tai, ko tik pageidauja, vergai," – rašė
R.A.Wilsonas.
Wilsonas kalba, kad kitoje, egzistencinėje sąmonės būsenoje mes esame
agnostikai, aiškiai suvokiantys, kad mūsų modelius sukonstravo protas.
Tokioje būsenoje mūsų suvokimas ir sąmonė aktyvi. Mes vertiname ir
svarstome apie pasaulį per modelinio reliatyvizmo prizmę, novatoriškumą
ir aktyvų kūrybos procesą. Mes sąmoningai norime kaip įmanoma mažiau
redaguoti ir kaip įmanoma tiksliau rezonuoti, specialiai išrenkame
reiškinius, kad jie padėtų mums sukonstruoti naują, pagerintą modelį
ateityje. Reali visata mūsų neslegia, kadangi visada suprantame, kad
tai, ką matome ir girdime, yra viso labo lingvistinė konstrukcija,
kurią galima nuolat tobulinti ir keisti.
Tradicinėje, materialistinėje sąmonės būsenoje mus galima lyginti su
žmogumi, kuris pasyviai sėdi priešais televizorių ir nuolat skundžiasi,
kad rodo nesąmones, tačiau priverstas kentėti, nes nieko negali
pakeisti. Egzistencinėje būsenoje mes imamės atsakomybės: perjungiame
kanalus ir atrandame, kad turime pasirinkimo laisvę ir galime žiūrėti
tai, ko trokšta širdis. Mūsų sąmonės nusistatymas apšviečia tik
nedidelį būties fragmentą, tačiau ne visą būtį.
Kvantiniai fizikai mano, kad mes patys sukuriame bangą arba dalelę,
priklausomai nuo to, kokią eksperimentinę nuostatą pasirinktume.
Žymiau giliau paanalizavus, paaiškėja, kad korpuskuliarinis-banginis
dualizmas nuostabiai atspindi egzistencinę sąmonę. Įprasta mūsų AŠ
sąmonė labai panaši į dalelę: ji vientisa, izoliuota, reali, „įsprausta
į odą" ir praktiškai statiška. Kada žmogus sugeba atsiskirti nuo visko,
kas vyksta, ir įgyja savikritišką gebėjimą žvelgti į save ir pasaulį,
tuomet jo AŠ darosi panašus į bangos procesą. Jis pavirsta į viena po
kitos kintančias būtis, nustodamas būti vienu ir tuo pačiu žmogumi. Ir
šios būsenos keičia viena kitą kaip bangos. Žiūrėdamas į šitą procesą,
žmogus mokosi sąmoningai stebėti ir sąmoningai atsirinkti norimą
būseną, lygiai taip kaip eksperimente su dviem skylutėmis, kur
stebėtojo akis pasirenka, ar elektronas bus banga, ar dalelė.
Pasak R.A.Wilsono, sąmonė – ne duotinybė ir ne faktas. Sprendžiant
pagal viską – mūsų įprasta sąmonės būsena nesąmoningai, per žmonijos
evoliucijos raidą susaistyta tik su mūsų neurologiniais įpročiais. Kai
visa tai suprasime ir pradėsime kovoti su įpročių imperijos inercija,
mūsų sąmonė po truputį mutuos. Ji taps mažiau panaši į dalelę, mažiau
fiksuota ir išplis kaip banga, įgaus vis didesnius laisvės laipsnius,
galės daugiau kurti ir pasirinkti. Kvantinėje mechanikoje tai vadinamas
rekoherencijos procesas. Dekoherencijos procesas – priešingas, kai
sąmonės holografinė visuminė prigimtis įgauna individualias formas bei
savybes ir tampa diskretiškais daiktais arba žmonėmis.
Materialistinis modelis nesugeba paaiškinti nei banginio sąmonės
charakterio, nei jos sugebėjimo save pačią programuoti. Jei norime bet
kokia kaina likti materialistai, tai banginę sąmonės savybę stengsimės
pavadinti haliucinacija ir miražais. Bet yra ir kita galimybė –
pripažinti, kad materialistinis modelis kaip ir bet kuris kitas aprašo
tam tikrą ribotą, bet ne visą visatą ir suteikia teisę rinktis tą
modelį, kuris šiuo metu yra tinkamiausias, arba – labiau patinkantis.
„Realioje" visatoje mes liekame reaguojančiu mechanizmu, o
egzistencinėje visatoje tampame kūrėjais. Bet nereikia pamiršti, kad
mūsų kūriniai sugeba mus pačius hipnotizuoti. Griežtai kalbant, vieną
kartą galime pastebėti, kad nenustojamai sąveikaujame su pojūčių
pasauliu, susiliejame su juo, įkvėpiame ir iškvepiame jo molekules,
naudojame ir kitus jo elementus. Jis prasiskverbia į mus, o mes
įsiskverbiame į jį. Jeigu patys redaguojame ir kontroliuojame signalus,
iš kurių formuojasi mūsų egzistencinis pojūčių pasaulis, tai reiškia,
kad niekada neatsiskyrėme nei nuo jo, nei nuo atsakomybės už jį.
Neurologiniai tyrimai nedviprasmiškai parodė, kad pasyvi sąmonės
būsena, sakanti, jog egzistuoja atskira, nuo mūsų nepriklausanti
„tikrovė", charakteringa kairiojo-loginio pusrutulio mąstymui.
Bet koks metodas pereiti į sąmonės banginę savybę, ar tai būtų
meditacija, ar psichodelikai, ar dzen-budistinė koncentracija, veda
prie dešiniosios pusės aktyvizacijos. Labai nuostabu ir naudinga
valdyti sąmonę perjungiant kanalus ir atsirenkant tą būseną, kuri tuo
momentu naudingiausia.