Bet vis dėlto jeigu įsitikinimas, kad esame
teisūs, o kiti ne, yra mentalinės disfunkcijos išraiška, kuri stiprina ego
ir skatina žmones konfliktuoti, ar tai reiškia, kad tokių dalykų, kaip
teisingas elgesys, teisingi įsitikinimai ir veiksmai, nėra apskritai? Gal
teiginys, kad nėra nei teisiųjų, nei neteisiųjų, yra moralinio reliatyvizmo forma,
kurią kai kurie šiuolaikiniai krikščionybės mokytojai laiko didžiuliu mūsų
laikų blogiu?
Krikščionybės istorija – tai puikus pavyzdys,
kaip vienos žmonių grupės įsitikinimas savo teisumu gali jų elgesį padaryti iš
tiesų beprotišką. Ištisus amžius žmonės buvo deginami laužuose ar kankinami
vien todėl, kad jų nuomonė skyrėsi (kartais labai nedaug) nuo Bažnyčios dogmų
ir siaurų Šventraščio interpretacijų („tiesos”). Bažnyčia tada buvo teisi, o
kitaip manantys žmones – neteisūs. Tokie neteisūs, kad juos reikėjo nužudyti.
„Tiesa" buvo svarbesnė nei žmonių gyvybės. O kas buvo tada Tiesa? Tai buvo
pasakojimas, kuriuo žmonės privalėjo patikėti. Kitaip sakant, tam tikras minčių
rinkinys.
Ne taip seniai Kambodžos diktatorius Pol
Potas įsakė nužudyti milijoną savo šalies gyventojų. Tarp jų turėjo būti visi,
kurie nešiojo akinius. Kodėl? Pol Potas, savaip interpretavęs marksizmą,
susikūrė savo tiesą, kuri skelbė, kad visi, kurie nešioja akinius, yra
išsilavinę, o jei išsilavinę, vadinasi, priklauso išnaudotojų klasei,
buržuazijai, kuri engia valstiečius. Buržuaziją, Pol Poto supratimu, reikėjo pašalinti,
kad atsirastų erdvės naujoms socialinėms jėgoms. Pol Poto tiesa taip pat tebuvo
minčių rinkinys.
Katalikų bažnyčia ir kitos religinės
organizacijos visiškai teisios, kai reliatyvizmą (tikėjimą, kad nėra
absoliučios tiesos, kuria galėtų remtis žmonija) laiko dideliu mūsų laikų
blogiu. Kita vertus, absoliučios tiesos nerasime, jei ieškosime jos dogmose,
doktrinose, ideologijose, įvairių taisyklių rinkiniuose ir pasakojimuose. Ką
tie dalykai turi bendra? Visa tai yra minčių rinkiniai. Mintis geriausiu atveju
gali nurodyti, kur yra tiesa, tačiau mintis niekada nebus tiesa. Štai
kodėl budistai sako: „Pirštas, rodantis į Mėnulį, nėra Mėnulis.” Visos
religijos yra vienodai teisios ir visos religijos vienodai klaidingos – tai
priklauso nuo to, kokių tikslų jos mums padeda siekti. Religijos gali tarnauti
ego, tačiau jos gali tarnauti ir Tiesai. Jei esame įsitikinę, kad mūsų
religija tarnauja Tiesai, vadinasi, mes ją atiduodame į tarnystę. Tada religija
perauga į ideologiją, ir gimsta iliuzija — vienos religijos sekėjai pasijunta
pranašesni už kitų religijų sekėjus. Prasideda konfliktai. Kita vertus, kai
religija tarnauja Tiesai, ji perteikia kelio gaires, kurias mums yra palikę
dvasiškai pabudę žmonės. Tos gairės turi padėti mums, einantiems dvasiniu
keliu.
Yra tik viena absoliuti Tiesa, o visos kitos
tiesos kyla iš jos. Kai randate šią Tiesą, imate elgtis, kaip ji jums sako.
Žmogaus veiksmai atspindi arba Tiesą, arba iliuziją. Ar galima Tiesą išreikšti
žodžiais? Taip, tačiau žodžiai, žinoma, nėra Tiesa, o tik į ją rodo.
Tiesa neatskiriama nuo to, kas mes esame. Taip,
mes esame Tiesa. Jei jos ieškosime kur kitur (ne savyje),
kiekvieną kartą busime apgauti.(Tiesa yra pati mūsų Esybė. Jėzus tai perteikė
tokiais žodžiais: „Aš esu kelias, tiesa ir gyvenimas…” (Evangelija pagal Joną
14, 6) Sie Jėzaus žodžiai, jei gerai suprasti — tai nepaprastos gairės;
rodančios, kur yra Tiesa. Tačiau jei suprasime juos klaidingai, jie taps
didžiule kliūtimi. Jėzus kalba apie vidinį AŠ ESU, esminę kiekvieno žmogaus
tapatybę. Tai gyvenimas, kuris ir yra AŠ. Kai kurie krikščionybės mistikai
tai vadino „Kristumi viduje”, budistai sako, kad tai yra Budos prigimties
išgyvenimas, hinduistai tai vadina Atmanu – viduje esančiu Dievu. Kai
paliečiame šį vidinį savo matmenį (ta būsena yra visiškai natūrali, anaiptol ne
stebuklingas žygdarbis), visi mūsų veiksmai ir santykiai ima atspindėti vienovę
su pačiu gyvenimu. Tai yra meilės būsena. Įstatymai, įsakymai ir taisyklės
reikalingi tiems, kurie atskirti nuo Tiesos, nuo savo pačių esmės, kad jų
ego pernelyg neįsisiautėtų, tačiau ir tai pavyksta ne visada. Šv.
Augustinas sakė: „Mylėk ir daryk, ką darai.” Jokie kiti žodžiai nėra taip arti
Tiesos kaip šie.
Ego nėra asmeniškas
Mąstymo modelis „Mes teisūs, o jie klysta”
(kolektyvinis lygmuo) ypač pastebimas tose pasaulio vietose, kurias alina
įvairūs įsisenėję skaudūs konfliktai — tarp valstybių, rasių, ideologijų ar
religijų. Abi konflikto pusės turi savo požiūrį, savo istoriją, kitaip sakant –
savo minčių rinkinį, su kuriuo jos tapatinasi. Ir nė viena iš pusių nesugeba
pripažinti, kad „anų” minčių rinkinys taip pat turi teisę egzistuoti. Izraelio
rašytojas Jehuda Halevis 2002 metais New York Times puslapiuose
kalbėjo apie „priešingų požiūrių suderinimą”, tačiau daugelyje pasaulio regionų
žmonės to padaryti nenori ir nesugeba. Kiekviena konflikto pusė įsitikinusi,
kad tiesa priklauso tik jai. Be to, jos abi laiko save aukomis ir viena kitą
vadina „blogio įsikūnijimu”. Ir kadangi kita pusė yra pavadinta priešu ir
dehumanizuota, visus jos narius, netgi vaikus, galima žudyti ar engti nejaučiant
jų kančios ir žmogiškumo. Tokiu būdu visi patenka į užburtą naikinimo ir
atpildo (veiksmo ir atoveiksmio) siekimo ratą.
Čia tampa aišku, kad kolektyvinis ego
(mes prieš juos) yra dar baisiau pamišęs nei individualus ego, nors jų
funkcionavimo mechanizmas lieka tas pats. Kiek iki šiol žmonės vieni kitus žudė
ir kankino, didžiąją šių nusikaltimų dalį įvykdė ne kriminaliniai nusikaltėliai
ar psichikos ligoniai, o normalūs ir gerbiami savo šalių piliečiai – jie tuo
būdu tarnavo kolektyviniam ego. Netgi galima būtų teigti, kad mūsų
planetoje sąvokos „normalus” ir „pamišęs” reiškia tą patį. Kas yra tokio
pamišimo esmė? Atsakymas toks: visiškas susitapatinimas su mintimis ir
emocijomis, su ego.
Planetoje vis dar viešpatauja godumas,
savanaudiškumas, išnaudojimas, žiaurumas, prievarta… Jei šių dalykų
neatpažįstame kaip individualios ir kolektyvinės disfunkcijos, ar psichikos
ligos, apraiškų, juos suasmeniname, o tai yra klaida. Kai priskiriame žmonėms
tam tikrą dirbtinai sukurtą tapatybę, ir sakome „Štai kas jis yra, štai kas yra
jie”, tikrąją jų tapatybę painiojame su jų ego, tiksliau, taip klysta
mūsų pačių ego, idant kitus pasmerkęs ir paskelbęs priešais taptų už
juos stipresnis ir pranašesnis. Tokia veikla ego nepaprastai patinka.
Jis mielai atsiskiria nuo kitų, ir ta atskirtis tampa tokia milžiniška, kad mes
pamirštame savo bendrą žmogiškąją prigimtį, nebejaučiame, kad mūsų šaknys
suleistos į tą patį Gyvenimą, ir nebematome mums visiems įgimto dieviškumo.
Tie ego bruožai, kuriuos matome
kituose ir į kuriuos aštriausiai reaguojame, būdingi ir mums patiems,
tačiau mes jų pastebėti nenorime ir nesugebame. Todėl žvelgdami į
vadinamuosius priešus galėtume sužinoti, kokie esame patys. Kokie jų bruožai
mus labiausiai trikdo ir mums nepatinka? Godumas? Savanaudiškumas? Valdžios
troškimas? Nenuoširdumas, nesąžiningumas, polinkis smurtauti ar dar kas nors?
Visa tai, kas mus taip erzina ir į ką mes reaguojame neigiamai, yra ir mumyse.
Tačiau tai – tik ego forma, o kaip tokia, ji visiškai beasmenė ir nėra
tai, kas iš tikrųjų yra žmogus. Ji — visai kas kita nei mes patys. Todėl kiti
žmonės mums grėsmę kelia tik tada, kai mes jų tikrąją tapatybę supainiojame su
jų ego.
Karas ir mąstymo modelis
Kartais turime gintis patys ar ginti kitus.
Tačiau jei tokiais atvejais įtikėsime, kad „kovojame su blogiu”, patys virsime
tuo pačiu blogiu, su kuriuo kovojame. Kovodami su nesąmoningumu, tampame
nesąmoningi. Nesąmoningumo, arba disfunkcinio ego, neįveiksime jį
užpuolę. O jei savo oponentą vis dėlto nugalėtume, jo nesąmoningumas persiduotų
mums arba atsirastų naujas oponentas. Viskas, su kuo kovojame, stiprėja, kam
priešinamės, įgauna daugiau jėgos.
Dabar dažnai girdime, kad kas nors su kuo
nors „kariauja”. Kai aš išgirstu tokį pranešimą, man iš karto būna aišku, kad
„karas” pasmerktas nesėkmei. Šiandien vyksta karas su narkotikais, su
terorizmu, su vėžiu, su skurdu ir dar daug su kuo. Pavyzdžiui, nors kariaujame
su nusikalstamumu ir narkomanija, per pastaruosius dvidešimt penkerius metus su
narkotikais susijusių nusikaltimų skaičius dramatiškai išaugo. Jungtinėse
Valstijose kalinių skaičius nuo 300 000 1980 metais išaugo iki 1,2 milijono
2004 metais (JAV Teisingumo departamento duomenys). Kad sėkmingiau kariautume
su ligomis, sukūrėme antibiotikus. Iš pradžių jie buvo labai veiksmingi,
atrodė, kad karas su užkrečiamomis ligomis bus laimėtas. Tačiau dabar daugelis
ekspertų tvirtina, kad jau atsirado antibiotikams atsparių bakterijų, kurios
gali sukelti tas pačias atseit jau įveiktas ligas, netgi jų epidemijas. Tai yra
lyg uždelsto veikimo bomba. O Journal of the American MedicalAssociation
paskelbė, kad netinkamas medikamentinis gydymas yra trečioji mirčių priežastis
Jungtinėse Valstijose (po širdies ligų ir vėžio). Tradicinė kinų medicina ir
homeopatija yra puikus pavyzdys, kaip liga nelaikoma priešu, su kuriuo reikia
kovoti ir jį nugalėti.
- Kariauti mus verčia tam tikras mąstymo
modelis. Tačiau visi veiksmai, kilę iš šio modelio, arba įsivaizduojamą priešą,
tai yra blogį, sustiprina, arba karą laimime, tačiau tuojau pat atsiranda kitas
priešas, kitas blogis, dažnai netgi didesnis nei nugalėtasis. Mūsų mentalinė
būsena ir išorinė tikrovė yra labai susiję dalykai. Kai mąstymo modelis skatina
mus kariauti, mūsų suvokimas tampa nepaprastai selektyvus ir iškreiptas. Kitaip
sakant, matome tik tai, ką matyti esame nusiteikę, o tikrovę interpretuojame
taip, kaip mums patogu. Nesunku įsivaizduoti, kaip elgiamės apimti tokių
iliuzijų. Arba užuot įsivaizdavę pažiūrėkite per televizorių vakaro žinių
laidą.
Matykime ego tokį, koks jis yra:
kaip kolektyvinės disfunkcijos ir pamišimo priežastį. Tada liausimės vertinę
ego kaip kitų žmonių tapatybę. Kai matome, kas iš tikrųjų yra
ego, mums daug lengviau nereaguoti į jį. Nelieka nusiskundimų, smerkimo,
kaltinimų ir neteisiųjų. Tai tik ego požymiai. Visi kenčiame nuo tos
pačios proto negalios, vieni daugiau, kiti mažiau. Kai tai suprantame, imame
žmones atjausti. Nebeskatiname dramos, kuri yra visų ego santykių
dalis. O ką reiškia skatinti? Reaguoti. Tokios reakcijos padeda ego
klestėti.
Ko siekiame: ramybės ar dramos?
Jūs norite ramybės. Nėra nė vieno, kuris jos
nenorėtų. Vis dėlto tam tikra jūsų dalis trokšta dramos ir konfliktų. Galbūt
dabar, šią akimirką, to nejaučiate. Tačiau gana kokio nors incidento ar net
minties, ir jūs sureaguojate. Pavyzdžiui, staiga kas nors jus kuo nors
apkaltino, nepripažino jūsų nuopelnų, pasikėsino į jūsų teritoriją, sukritikavo
jūsų veiksmus, pareiškė finansines pretenzijas… ir štai jūs pajuntate, kad jus
užvaldė ir visu kūnu perbėgo kažin kokia jėga, o gal baimė, užsimaskavusi
pykčiu ir priešiškumu. Ar girdite, kaip tada jūsų balsas tampa šaižus ir
keliomis oktavomis žemesnis, jūs pradedate kalbėti garsiau, netgi rėkti? Ar
jaučiate, kaip jūsų protas (ego) skuba ginti savo pozicijų, teisintis,
kaltinti ir smerkti? Noriu paklausti, ar galite tokiomis akimirkomis pabusti iš
nesąmoningumo? Ar galite pajusti, kad tam tikra jūsų esybės dalis jau kariauja,
ji jaučia grėsmę ir stengiasi bet kokia kaina, išlikti… ir kad reikia dramos,
idant šiame gyvenimo spektaklyje ji galėtų patvirtinti savo nugalėtojos
tapatybę? Ir galų gale ar jaučiate, kad ta pati jūsų esybės dalis verčiau bus
teisi, nei gyvens ramybėje? |