Ramybė – tai dvasinė būsena,
tvyranti tikrojo „aš" gelmėse. Ji kyla iš širdies. Pasaulyje viskas sulaukia
atsako, atgarsio ir atspindžio. Tik jei patys jausite neapykantą, matysite
neapykantą ir kituose. Retsykiais, net jei niekas jums nekenkia, bandote
skaudinti kitus. Kad ir ką darote kitiems, tikrai patirsite to veiksmo pasekmes,
o visa, ką girdite ar patiriate, yra jūsų pačių elgesio ir jausmų atoveiksmis,
atspindys ir atgarsis; kiti dėl to nekalti. Pamirštate šią paprastą tiesą ir
dejuojate: „tas ir tas kaltina mane, skaudina ar kenkia" ir panašiai. Dažnai
jūs patys linkę kovoti su kitais ir juos skaudinti. Nuo šiandien visada
padėkite kitiems, niekada nieko neskaudinkite. Vadovaukitės sąžine – ji padės
jums atskleisti tauriąsias savybes.
...Kambaryje,
vadinamame kūnu, seife, vadinamame širdimi, saugomas brangus išminties perlas.
Keturi gudrūs vagys – geidulys, pyktis, godumas ir pavydas tyko laukdami, kada
galės jį atimti. Suvokite šį pavojų, kol dar ne per vėlu. Stiprinkite save
Visatos Sergėtojo, parama ir išsaugokite perlą nepaliestą. Tai
praturtins jus meile ir ramybe.
Meditacijos reikia laikytis
griežtai. Iš tiesų meditacija reiškia „drausmė", o pagrindiniai jos įrankiai –
reguliarumas bei pastovumas." Meditacija yra geriausias vaistas žemiškos
egzistencijos ligai išgydyti. Bet kartu su ja taip pat vartok „pasitenkinimo"
vaistą. Kaip keliautojas, ilgai klumpinęs kaitrioje saulėje, atsigaivina
išsimaudęs vėsiame ūksmingo ežero vandenyje, taip ir alinančioje troškimų
ugnyje spurdantis nelaimėlis pajunta laimę ir palengvėjimą išsimaudęs
pasitenkinimo ežere. Reguliariai medituokite ir pratinkite protą būti
patenkintą; kas griežtai šito laikosi, greitai pasieks rezultatų.
Tik gimęs nė vienas neturi
nei gerų, nei blogų savybių. Prigimtis keičiasi dėl vartojamo maisto,
aplinkinių įtakos ir pan. Priklausomai nuo draugijos susiformuoja žmogaus ego
ir prieraišos. Išsilavinę imate didžiuotis ir mėgautis tuščiagarbėmis mintimis
apie savo pranašumą prieš kitus. Šis išpuikimas užteršia širdį. Kai pienas
susimaišo su vandeniu, norint jį išgryninti reikia užvirinti. Panašiai ir žmogus
turi imtis įvairių dvasinių pratybų, kad išvalytų nuo nešvarumų širdį. Tik kai
širdis ištirps dieviškos meilės kaitroje, jums pavyks atsikratyti blogųjų
savybių. Supraskite, kad patys lemiate savo likimą, geras jis ar blogas. Ne
Dievas sukelia jūsų kančias, jūs laisvi kurti savo ateitį. Tada prie Dievo
artėsite tvirtesniu žingsniu ir aiškesniu protu.
Dvasia –
žmogaus esmė – negimsta. Kadangi ji negimsta, ji ir nemiršta. Mirtis ištinka
kūną, su kuriuo siejama dvasia. Iliuzija, kad kūnas esminis, kad jis tikras, iš
tiesų yra pražūtinga! Išsivaduoti iš šios iliuzijos – tai pasiekti
nemirtingumą. Suvokimą, kad esi kūnas, gali paneigti labai pakylėjančiomis
dvasinėmis pratybomis ir drąsiai savyje ieškodamas Tiesos. Imkime tamarindo
medžio vaisių. Neprinokusį jį nelengva nulupti, atskirti minkštimą nuo sėklų.
Panašiai ir žmonės, prijunkę prie juslinių troškimų ir kūno lepinimo, negali
pelnyti dvasios suvokimo. Kai tamarindo vaisius prinoksta, žievelė sueižėja,
minkštimas atsiskiria nuo sėklų ir jos išsiima be didelių pastangų. Tyrinėjimas
ir nesavanaudiška veikla brandina sąmonę, ir tada dvasia gali būti atskirta nuo kūno
skaidri ir tyra.
Dieviškasis Aš neturi nei durų, nei išėjimo, nei rankų, nei kojų, nei organų,
nei galūnių, nei dėmių, nei trūkumų. Jis mažiausias tarp mažiausių, didžiausias
tarp didžiausių. Kaip ir erdvė, jis yra visur. Jis yra viskas, todėl
neribojamas „aš" ir „mano" sąvokų. Tai – sąmonė, ji neturi nieko bendra su
sielvartu ar iliuzija. Tai – aukščiausioji amžinoji
palaima. Tai esmė, visų būtybių širdis. Tai visuose esantis suvokimas. Jis
visai toks kaip saulė, kuri neturi ego, savininkiškumo nei nuosavybės jausmo,
jokios valios nei noro, nei pageidavimo. Vien dėl jos buvimo tamsa dingsta ir
pasaulį nutvieskia šviesa. Tad Saulė dar vadinama šviesuliu. Bet Saulė tai daro
ne sąmoningai, tarsi privalėtų. Dvasia taip pat neturi nei pareigų, nei
pritaikymo. Jei paklaustumėte, kaip dvasia tampa „darytoju", atsakymas būtų
toks: ar vien dėl to, kad pritraukia šalia esančią adatą, magnetas tampa
„darytoju"?
Milžiniškas medis, vadinamas protu, turi dvi sėklas: impulsą
ir kvėpavimą (praną). Sėkla išauga į medį, medis sunokina sėklas.
Kvėpavimas vyksta dėl impulsų, impulsai veikia, nes kvėpuojame. Jei nutrūksta
vienas, sunaikinamas ir kitas. Tad norint apvalyti impulsus ir atsikratyti
protą veikiančių neigiamų veiksnių, būtina transformuoti neišmanymą.
Neišmanymas neegzistuoja atskirai, jis turi atžalą – ego, arba savanaudiškumą,
demoną. Tas demonas turi du vaikus: prieraišą, arba aistrą, ir
impulsą. Tai labai artimos seserys. Dėl prieraišos žmogus
patiria „aš" ir „mano" jausmą, kuris žadina troškimus, o troškimai kelia
nerimą. Todėl turite pašalinti ego, atsikratyti prieraišos ir impulsų.
Medituodami ir dvasinėmis pratybomis galite įveikti neišmanymą, ego, prieraišą
ir išskaistinti impulsus. Tai padės jums išsilaisvinti.
Turite suprasti, kad jūsų ir Dievo ryšys yra amžinas ir nepriklausomas
nei nuo laiko, nei nuo erdvės. Nereikėtų švaistyti gyvenimo galvojant tik
apie fizinius santykius. Kūnas yra laikinas. Tai, ką matote išorėje, yra našta.
Kai paverčiate ją savo dalimi, naštos nebelieka. Panašiai kaip maistas, kurį
keliautojas nešasi ant pečių, kad turėtų ką valgyti kelyje. Kol maistas
išorėje, jis nešulys. Bet kai jis suvalgomas, keliautojas tampa stipresnis, o
ant pečių naštos nebelieka. Turite saugoti patirtą dieviškumą ir didinti jį
kontempliuodami. Svarbu susitelkti siekiui susijungti su Dievu, kuris yra
amžinas ir neribojamas nei laiko, nei erdvės.
Sakoma: žinios vertingos, bet geras charakteris vertingesnis už žinias.
Gali būti labai išmokslinęs, gali užimti aukštą valdžios postą, gali būti labai
turtingas arba labai žymus mokslininkas, bet jei neturi gero charakterio, visi
kiti pasiekimai beprasmiški. Pasiaukojimas, meilė, užuojauta ir pakantumas yra
geriausios žmogaus savybės, kurias derėtų ugdyti atsikračius pavydo,
neapykantos, savimeilės ir pykčio – gyvuliškų bruožų.
Išsimokslinimas be išminties, išmintis be gebėjimo atsirinkti,
netaktiškas elgesys, erudicija be įžvalgumo, valdžia be įgaliojimų,
pareiškimai, neparemti tiesa, muzika, stokojanti melodingumo, garbinimas be
atsidavimo, žmogus, neturintis sveiko proto ir gero charakterio, studentas,
neapdovanotas kuklumu, – visa tai neturi jokios prasmės. Be žinių, pasisemtų iš
šventraščių, žmogus per patirtį turėtų įgyti išminties. Žinios yra beprasmės,
jei neišgyvenamos paties.
Labai svarbu gyventi pagal taisykles ir drausmingai. Tikrasis
išsilavinimas turi išmokyti laikytis tų taisyklių ir apribojimų. Siekdami
pasaulietinių žinių įdedate daug pastangų ir kenčiate nepriteklių. Lavindami
kūną taip pat rūpestingai darote pratimus. Vadinasi, kad ir koks būtų tikslas,
turite paklusti tam tikram drausmės kodui.
Magneto prigimtis – traukti geležį. Bet jei geležis aprūdijusi, magnetas
jos netrauks. Kalbant apie žmogų, šių žalingų „rūdžių" kaupimosi priežastis –
juslinių malonumų troškimas. Todėl reikia stengtis „neaprūdyti". Tada geležies
gabalas, vadinamas žmogumi, prisilietęs prie magneto – Dievo, tampa dieviškas
ir pasiekia savo tikslą. Nuo juslinių troškimų rūdžių apsaugos geri draugai ir
geras elgesys, kurio žmogus gali išmokti būdamas tokioje šventoje draugijoje.
Šiandien pasaulyje yra turtingų, galingų, išsilavinusių ir dorybingų
žmonių. Bet mažai tokių, kurie būtų suvokę savąjį Aš. Jei nepaisote savosios
Savasties, kokia nauda iš visų turtų, kurie yra laikini ir greit išnyksta?
Kokios naudos duos pasaulio pažinimas, jei nepažįstate savęs? Štai kodėl
vedanta (vedų filosofija) kiekvieną kviečia atrasti tiesą apie save. Savęs
pažinimas yra viso pažinimo raktas. Todėl privalote kreiptis į tinkamą žmogų,
kuris jus išmokys, kaip atrasti savo tikrąjį Aš. Jei esate nepasirengę pradėti
tyrinėti save, stiprinkite tikėjimą, jei ne Dievu, tai bent savimi. Savimi
netikintis žmogus negali tikėti niekuo; jis negali tikėti Dievą. Tegu jūsų
tikėjimas tampa jūsų gyvybę palaikančiu kvėpavimą
Sveikata - tai turtas. Neturėdamas sveiko kūno žmogus negali įgyvendinti
savo sumanymų, kad ir kokie kilnūs jie būtų. Sveikame kūne gimsta sveikas
protas. Laiku valgykite ir gardžiuokitės tuo, ką valgote. Valgydami apie viską
galvokite teigiamai – tai suteiks jums sveikatos. Pirmiausia atsikratykite visų
blogų įpročių, tada savaime sveikata pasitaisys ir kūnas sustiprės. Tuomet
galėsite nugyventi tobulą ir pagirtiną gyvenimą, kupiną laimės ir palaimos.
Kūnas ir protas yra artimai susiję ir juos abu palaiko maistas. Todėl
maistas stipriai veikia žmogaus charakterį ir likimą. Koks maistas, toks ir
protas, koks protas, tokios mintys, kokios mintys, toks ir elgesys. Kas
patiriama pojūčiais, viskas yra „maistas". Viskas, ką vartoja dvasinis
ieškotojas, privalo būti satviška, t. y. švaru ir nuosaiku. Garsai, reginiai,
įspūdžiai, sumanymai, pamokos, pažintys – viskas privalo skatinti pagarbą,
kuklumą, pusiausvyrą, ramybę ir paprastumą. Tik satvinis „maistas" išlaikys
protą nesiblaškantį, visiškai susitelkusį į Dvasią kurią privalo kontempliuoti
žmogus, norėdamas pasiekti ramybę.
Kai kurių rūšių kuras – benzinas, anglis ir pan. – išgaunamas iš žemės
gelmių. Kaip tie ištekliai ten atsirado? Per ilgą laiką jie susikaupė giliai po
žeme. Dabar jie iškeliami į paviršių. Lygiai taip pat blogi polinkiai –
troškimas, pyktis, neapykanta ir t. t. – kaupiasi jumyse, slypi jumyse.
Anksčiau ar vėliau jie iškils į paviršių. Tad saugokitės, kad jų net
neįgytumėte. Turite juos atskirti ir rūpintis įgyti tik gerų savybių. Tai –
tikroji žmogaus vertė. Net mėginimas valdyti ar slopinti savo pyktį yra
silpnumo požymis. Tiesą sakant, savo prigimtį turite lavinti taip, kad net
nejaustumėte pykčio.
Jei įgyjate tyros meilės turtą, tampate turtingiausias pasaulyje. Viskuo
patenkintas žmogus yra pasaulyje turtingiausias, o turintis daug troškimų –
didžiausias vargšas. Šiandien žmogus nuo galvos iki kojų kupinas troškimų. Kol
yra troškimų, niekas negali būti laimingas ir ramus. Atsisakykite troškimų ir
patys pamatysite, kiek daug patirsite meilės ir palaimos. Ši palaima bus daug
didesnė, nei jūsų anksčiau patirta laimė, kad ir kokia ji būtų buvusi. Palaima
yra jumyse, bet įsivaizduojate, kad ji išorėje. Išorėje tik atspindys,
atoveiksmis ir atgarsis to, kas yra jumyse.
Kūnas privalo būti gerbiamas kaip pagrindas dvasinei veiklai. Kūnas
skirtas ne vien tam, kad būtų lepinamas ir mėgautųsi patogumais. Mūsų proto
gebėjimai ir talentai neturėtų būti naudojami vien žemiškiems laimėjimams. Tik
siekdamas dvasinės išminties žmogus gali pakilti aukščiau gyvulio lygmens.
Gyvūnas rūpinasi vien dabartimi. Tik žmogus gali suvokti, kad dabartis yra
praeities padarinys ir kad ateitį nulems dabartiniai jo veiksmai. Ateitis bus
gera tik tuo atveju, jei dabar elgsitės teisingai. Reikia tvirtumo ir ryžto
nenukrypstamai laikytis doros kelio, kad ir kokių kiltų sunkumų.
Dvasios Tiesos neįmanoma pažinti nei studijuojant įvairius
šventraščius, nei įgyjant išsilavinimą, nei miklinant intelektą, nei
dialektiškai diskutuojant. Tyra širdis – geriausias veidrodis Tiesai
atsispindėti. Visi dvasinio mokymo būdai skirti apvalyti širdį. Vos tik ji
tampa tyra, tą pačią akimirką joje nušvinta Tiesa.
Nesistenkite atskleisti ar aptarinėti kituose esančio blogio, nes toks
mėginimas suteps jūsų pačių protą. Kai ieškote kitų ydų ir trūkumų, savyje
ruošiate dirvą šioms ydoms ir trūkumams. Galvokite apie gėrį, esantį kituose,
ir laikui bėgant tokios mintys pasirodys esančios jūsų turtas. Tada išaugs ir
sužydės jumyse slypintis gerumas. Kiekviena mintis prote palieka pėdsaką.
Negalima įsileisti dvasingumui priešingų minčių, susiaurinančių meilę,
keliančių pyktį, godumą ar pasibjaurėjimą. Šito mokytis labai svarbu.
Išsilavinimas – tai ne vien informacijos ir faktų iš daugybės knygų
sukaupimas. Knygų skaitymas gali tik praplėsti įgyjamas žinias, bet niekada
neugdys ir neskatins gerųjų savybių. Tinkamas ugdymas – tai procesas, kuriuo
tobulinamas charakteris ir kuriame žmogus galės pasitelkti savo intelektą ir
miklinti protą, kad atskirtų, kas teisinga ir kas neteisinga. Tik tada, kai
ugdymo turinys glaudžiai susijęs su pasiaukojimo, pakantumo, tiesos ir meilės
idealais, ugdymas jaunimui duos naudos. Ugdymas niekada mokiniams nebus
naudingas, jei nebus laikomasi šių kilnių principų
Prie magneto prisilietusios metalo drožlės taip pat įgauna magneto
savybių. Panašiai ir žmogus, pažinęs visuotinį Absoliutą, tampa juo. Visi jūs
esate nemirtingumo vaikai, esate amžini. Per daugybę gyvenimų keičiasi kūnas,
tačiau protas ir darbai nenutrūkstamai tęsiasi vėl ir vėl gimstant. Kaip
buhalteris susumuoja dienos sąskaitas ir perkelia balansą į kitą dieną, taip ir
mūsų protas seka iš paskos į kitą gyvenimą. Valdydami pojūčius, turėtumėte
pajėgti suvaldyti protą, tada galite susilieti su tiesa ir patirti vienovę su Dievu.
Senovės išminčiai žinojo, kad protas yra priemonė, galinti žmogų
supančioti arba išlaisvinti. Reikia perprasti jo ypatybes, taip pat ir
galimybes. Privalote išmokti, kaip jį valdyti, užuot jam nusileidę. Tai protas
audžia raštą, vadinamą „aš”. Jis formuoja supratimą apie malonumą ir skausmą,
džiaugsmą ir sielvartą ir daugybę reikmių bei akstinų. Jis priešinasi visiems
mėginimams ištrūkti į Amžinybę, į Visuotinumą, į Absoliutą. Jis protestuoja,
kai individas trokšta suvokti savo tikrąją tapatybę; tačiau, susidūręs su
ryžtingu pasipriešinimu savo taktikai, jis pasiduoda ir išnyksta.
Išsilavinimu įgytos žinios šiandien naudojamos netinkamai – vien tam,
kad teiktų ištaigą ir juslinius malonumus bei galimybę jais mėgautis. Toks
mokymas išugdo tam tikrus intelektualinius gebėjimus ir išlavina techninius
įgūdžius, tačiau visiškai neugdo gerųjų savybių. Šiandien visuomenė nugrimzdusi
į materializmą, nes pernelyg rūpinasi žemiškais malonumais. |